•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

يهدف هذا البحث إلى تعرف طبيعة العلاقة الارتباطية بين التسويف الأكاديمي والثقة بالنفس، بالإضافة إلى تعرف الفروق وفقاً لمتغيري السنة الدراسية والجنس. ولتحقيق هذه الأهداف تم استخدام مقياسي التسويف الأكاديمي والثقة بالنفس من إعداد الباحثتين. تألفت عينة البحث من (118) طالباً وطالبة، من طلبة السنتين الدراسيتين الأولى والرابعة من اختصاص علم نفس في كلية التربية -جامعة دمشق. أظهرت نتائج الدراسة ما يلي:

- كان مستوى التسويف الأكاديمي لدى أفراد عينة البحث بدرجة متوسطة. ‏

- كان مستوى الثقة بالنفس لدى أفراد عينة البحث بدرجة متوسطة. ‏

- وجود علاقة ارتباطية سالبة بين التسويف الأكاديمي والثقة بالنفس لدى أفراد عينة البحث.

- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات أداء الطلبة على مقياس التسويف الأكاديمي تعزى لمتغير السنة الدراسية لصالح طلاب السنة الرابعة، ولمتغير الجنس لصالح الذكور.

- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات أداء الطلبة على مقياس الثقة بالنفس تعزى لمتغيري السنة الدراسية والجنس.

This research aims to investigate the nature of the correlated relationship between academic procrastination and self-confidence, as well as to investigate the differences in both the academic procrastination and self-confidence according to the academic year and gender.To achieve the aims of the study an Academic ProcrastinationScale (prepared by the researchers), and Self-ConfidenceScale (prepared by M. Abu Dakkah) have been used. The sample was (118) of 1st and 4th undergraduate students of Psychology Department (Faculty of Education in Damascus University). The concluded results are:

- The academic procrastination level among the sample’s members, was of a medium level.‎

- The self-confidence level among the sample’s members, was of a medium level.‎

- There is a negative correlational relationship between academic procrastination and self-confidence ‎among the sample’s members.‎

- There are statistically significant differences among the average performances of the sample’s members according to the academic procrastination scale, related to the academic year variable in favor of the 4st year students, and in favour of the male members as well.

There are no statistically significant differences among the average students’ ‎performances according to the self-confidence scale attributed to both the academic year and gender variables.

Included in

Education Commons

Share

COinS