•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء أثر إستراتيجية دورة التعلم في تنمية مهارات التفكير الناقد لدى طلبة الصف العاشر الأساسي في الأردن وتحصيلهم في الأحياء مقارنة بالطريقة التقليدية في تدريس الأحياء، تكون مجتمع الدراسة من (768) طالباً في الصف العاشر الأساسي في المدارس الحكومية التابعة لمديرية تربية قصبة المفرق للعام الدراسي 2010/2011، وتكونت عينة الدراسة من (81) طالباً في شعبتين من شعب الصف العاشر الأساسي في مدرسة المفرق الأساسية الأولى للبنين، ووزعت هذه الشعب عشوائياً لتشكيل المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة. وقد تم تدريس المجموعة التجريبية الأولى (ن=41) باستخدام دورة التعلم المعدلة، وتم تدريس المجموعة الضابطة (ن=40) باستخدام الطريقة التقليدية.

طبقت الدراسة في الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2010/2011 بمعدل حصتين أسبوعياً، واستمرت حوالي (8) أسابيع، وقام بتدريس المجموعتين معلم مؤهل للقيام بذلك، وكانت المادة التعليمية هي وحدة الوراثة كتاب الأحياء للصف العاشر الأساسي في المدارس الحكومية في الأردن، ولتحقيق الهدف من هذه الدراسة، تم تطبيق اختبار تحصيلي واختبار واطسون – جليسر للتفكير الناقد على أفراد العينة قبل تنفيذ تجربة الدراسة وبعد الانتهاء منها.

أظهرت المعالجات الإحصائية لبيانات الدراسة النتائج الآتية:

- وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين في كل من الأداتين، وكانت كل من تلك الفروق لصالح الطلاب الذين تعلموا باستراتيجية دورة التعلم المعدلة، مقارنة بنظرائهم الطلاب الذين تعلموا بالطريقة التقليدية.

وجود حجم أثر (Effect size) كبير لاستراتيجية دورة التعلم المعدلة في التحصيل في الأحياء، وكان حجم الأثر () لهذه الطريقة (0.618)، وفي تنمية مهارات التفكير الناقد حيث بلغ هذا الأثر (0.694).

وقد خلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات في ضوء النتائج.

The study aimed at investigating the effect of the modified learning cycle 5E strategy in the promotion of critical thinking skills for the tenth grade students and their achievement in biology compared with the conventional method of teaching. The population of the study consisted of( 768)10th grad students in public schools of Mafraq Directorate of Education during 2010-2011.

The sample consisted of three sections of 81 students in Mafraq First School for Boys. The students in these sections were randomly distributed on an experimental group and a control group.

The sample consisted of two sections (81 male students) from Mafraq First School for Boys. The students in these sections were distributed randomly into two sections on an experimental group (n =41), taught by using the modified learning cycle 5E strategy, and a control group ( n =40), which was taught through the conventional method.

The study was carried out in the first semester of the school year 2010-2011. It took two sessions a week for 8 weeks. A qualified teacher taught the content genetics which is a unit in the syllabus of public school in Jordan.

The findings of the study indicated that:

- There were statistically significant differences in the tenth grade students’ critical thinking skills and their achievement in biology attributed to the teaching strategy. The students taught by the modified learning cycle 5E strategy. They were superior to those taught by the conventional way.

- There was a strong effect size in both the critical thinking skills and achievement in biology due to the teaching strategy (the modified learning cycle 5E ) .

In the light of these findings the study ended with a number of recommendations .

Included in

Education Commons

Share

COinS