•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

يهدف هذا البحث إلى الكشف عن العلاقة المحتملة بين ميكانيزمات الدفاع والتفكير عالي الرتبة لدى عينة من طلبة قسمي علم النفس والإرشاد النفسي في كلية التربية بجامعة دمشق (بلغ عدد أفرادها 283 طالباً وطالبة من طلبة السنة الثالثة) وهي عينة طبقية مقصودة متوافرة، باستخدام المنهج الوصفي التحليلي، حيث يستند البحث إلى فرضية مفادها أن الأداء على ميكانيزمات الدفاع يرتبط إيجابياً بالأداء بالتفكير عالي الرتبة، كما أن البحث حاول الإجابة عن السؤال التالي: هل هناك فروق في ميكانيزمات الدفاع والتفكير عالي الرتبة تبعاً لمتغيرات الجنس والشهادة الثانوية والاختصاص الدراسي؟

وبعد اختبار الفرضيات تم التوصل إلى النتائج التالية:

1- وجود علاقة ارتباط إيجابية بين ميكانيزمات الدفاع والتفكير عالي الرتبة.

2- وجود أثر لمتغير الجنس (ذكور، إناث) في ميكانيزمات الدفاع والتفكير عالي الرتبة.

3- وجود أثر لمتغير الشهادة الثانوية (علمي، أدبي) في ميكانيزمات الدفاع والتفكير عالي الرتبة.

4- عدم وجود أثر لمتغير الاختصاص الدراسي (علم نفس، إرشاد نفسي) في ميكانيزمات الدفاع والتفكير عالي الرتبة.

This research aims at finding out the possible relationship between defense mechanisms and high order thinking.

The sample of the study consists of 283 third year students, males and females from the psychology and counseling departments in the faculty of education, Damascus University. The research postulated that defense mechanisms performance has positive correlation with high order thinking. The research also tried to answer the question: Are there any differences in defense mechanisms and high order thinking that result from the following variables: gender, high school certificate, specialization.

The results show the following: there is a positive correlation between defense mechanisms and high order thinking; the gender factor also has an effect on defense mechanisms and high order thinking; the high school certificate factor also has an effect on defense mechanisms and high order thinking; the specialization factor has no effect on defense mechanisms and high order thinking.

Included in

Education Commons

Share

COinS