•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى المقارنة بين بين ثلاث طرائق في تقدير ثبات الاختبارات المركبة التي تتضمن نوعين من الفقرات باستخدام أسلوب كل من (ألفا، ألفا الطبقي، راجو) والتي يستخدم كل منها في تقدير ثبات الاختبارات المركبة المتشاكلة congeneric tests وذلك باستخدام بيانات 84 اختباراً من الاختبارات النهائية التي أعدها أعضاء هيئة التدريس في جامعة جدارا تم اختيارها عشوائياً من المساقات الدراسية المطروحة في مرحلة البكالوريوس. إستجاب على كل اختبار في المتوسّط حوالي 30 طالباً وطالبة وكان متوسّط عدد الفقرات حوالى 13 فقرة في كل اختبار وتكونت جميعها من نوعين فقط من الفقرات هما: الاختيار من متعدد والمقالية. أشارت نتائج الدراسة إلى أن الوسط الحسابي لتقديرات الثّبات قد بلغ (0.71) (0.79) (0.53) حسب معادلة ألفا وألفا الطبقي وراجو على الترتيب. كما أشارت نتائج اختبار تحليل التباين ANOVA واختبار كاي تربيع إلى وجود فروق دالة احصائيا بين توزيعات معاملات الثّبات وبمعامل توافق بينها Contingency coefficient بلغ 0.36.

This study aimed to compare between three methods to estimate the reliability of the tests that include two types of items using (alpha, stratified alpha, Raju) methods which used in the estimation of congeneric tests reliability. A data of 84 final test prepared by faculty members at the Jadara University selected randomly from the undergraduate courses at the second semester 2014/2015 was used. The Respondents to each test were on average about 30 students, and the average number of items was about 13 and each test consisted of two types (multiple choice and essay items).

The results indicated that the mean of the estimates reliability reached (0.71) (0.79) (0.53) according to equation Alpha, Stratified Alpha and Raju respectively. ANOVA, Chi-squared test results also indicated statistically significant differences between distributions of reliability coefficients with Contingency coefficient 0.36.

Included in

Education Commons

Share

COinS