•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت الدراسة إلى تعرّف تأثير بعض مفاهيم نظريات الإرشاد الأسري في توافق منظومة الأسرة الأردنية، وعلاقة ذلك بمتغيرات: النوع الاجتماعي، والمستوى التعليمي، ومكان الإقامة، وحجم الأسرة، تكونت العينة من (500) زوج وزوجة في قطاعي التعليم والصحة؛ (302) لقطاع التعليم، و(198) لقطاع الصحة، اشتمل المقياس على (50) فقرة موزعة على (9) أبعاد: العلاقات الحميمية، الاتصال والتواصل، الحدود والأدوار، التحالف والاتحاد، تشابك الأنظمة الأسرية، خلفية الأسرة القيمية، البتر الانفعالي، مرونة التفكير العقلاني، الضبط والتحكم في الانفعال.

وأظهرت النتائج أن هذه الأبعاد ذات تأثير في توافق الأسرة الأردنية وتماسكها، ولم تظهر فروق لمتغير النوع الاجتماعي، في حين ظهرت فروق دالة عند مستوى الدلالة (α≤0.05) للمستوى التعليمي لصالح المستوى الأعلى، وفروق دالة في متغير مكان الإقامة لصالح المناطق الحضرية، وفروق في متغير حجم الأسرة لصالح الأقل حجماً، وخرجت الدراسة بعدد من التوصيات.

The present study aimed at exploring the concepts of family counseling theories affecting the congruity and cohesion of the Jordanian family system and its relationship with the variables of gender, the place of residence , the educational level and family size. The sample consisted of (500) couples from both health and education sectors: (302) education sector and (198) health sector. The questionnaire of the study contained (50) statements distributed to (9) dimensions(intimate relationships, communication and connection ،alliance and unity between the family systems، the interlocking between family system، the background of family in terms of values، the emotional discontinuity، the extent of rational thinking، the control and discipline of emotions). The psycho-metric characteristics of the scale were verified. The results of the study showed that all dimensions had a clear impact on the congruity and coherence of the Jordanian family. There were no statistically significant differences in cohesion and congruity at the level of (α0.05) according to gender، but there were statistically differences at level (0.05) according to the educational level variable in favor of the upper level and significant differences in the residence place variable for urban residence، and significant differences according to the size of the family in favor of the small family.

Included in

Education Commons

Share

COinS