Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology
Abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى تنمية مهارات "الحوسبة السحابية" لدى طلاب كلية التربية وذلك من خلال تصميم بيئة تعلم إلكترونية تشاركية قائمة على النظرية "الاتصالية"، ولتحقيق هذا الهدف تم اختيار عينة مقصودة من طلاب (الدبلوم العام) بكلية التربية جامعة الملك خالد، وتم تقسيم هذه العينة إلى مجموعتين: الأولى تجريبية؛ وعددها (15) طالباً تم تدريبها من خلال (بيئة التعلم الإلكترونية التشاركية القائمة على "النظرية الاتصالية")، والمجموعة الأخرى ضابطة؛ وعددها (17) طالباً تم تدريبها من خلال (نظام إدارة التعلم البلاكبورد "Blackboard")، وقد تم إعداد بطاقة ملاحظة لمهارات الحوسبة السحابية، كما استخدم اختبار "Mann Whitney" لتحليل نتائج الدراسة, وأشارت نتائج الدراسة إلى أن تصميم بيئة التعلم الإلكترونية التشاركية القائمة على النظرية "الاتصالية" قد أسهمت في تحسن مستوى مهارات "الحوسبة السحابية" لدى طلاب الدبلوم العام بكلية التربية.
The present study aimed at developing cloud computing skills of College of Education students. This was to be achieved through using a shared e-learning environment based on the connectivism theory.
A purposeful sample was chosen from the diploma students at King Khaled university and was divided into two groups, 15 represented the experimental group and 17 represented the control group. The former was treated with the shared e-learning environment, and the latter was treated through Blackboard LMS.
The following tool was developed; an observation sheet to assess the cloud computing skills. Mann Whitney test was used for analyzing the results of the study.
Results showed that the shared e-learning environment was effective in enhancing the cloud computing skills.
Recommended Citation
عبد المجيد, أحمد
(2022)
"فاعلية بيئة تعلم إلكترونية تشاركية قائمة على النظرية "الاتصالية" لتنمية مهارات الحوسبة السحابية لدى طلاب كلية التربية. The Effectiveness of a Shared e-learning Environment Based on the Connectivism Theory in Developing College of Education Students’ Cloud Computing Skills,"
Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology: Vol. 17:
Iss.
1, Article 7.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/aaru_jep/vol17/iss1/7