Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology
Abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تعرّف مستوى الاستقواء لدى طلبة جامعة آل البيت من وجهة نظر الطلبة، وكذلك تعرّف الفروق في مستوى الاستقواء تبعاً لمتغيرات الجنس، والكلية، ومكان السكن، والمعدل، ولتحقيق هدف الدراسة أعدت استبانة؛ اشتملت على (36) فقرة، وجرى التحقق من صدقها وثباتها، وتكونت عينة الدراسة من (300) طالب وطالبة، وأبرزت النتائج أن مستوى الاستقواء لدى طلبة جامعة آل البيت كان منخفضاً بصورة عامة في المجالات كافة، وبينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات الطلبة تعزى لمتغير الجنس؛ لصالح الذكور، ولمتغير الكلية؛ لصالح الكليات العلمية، ولمتغير مكان السكن؛ لصالح سكان المدينة، ولمتغير المعدل التراكمي؛ لصالح طلبة المعدل الأدنى.
This study aimed at identifying the bullying level of the students of Al al-Bayt University as viewed by the students. It further aimed at underlining the differences in the bullying levels according to the gender, faculty, place of residence and GPA. To achieve the objective of the study, the researcher constructed a questionnaire which consisted of (36) items. The validity and reliability of the instrument were verified. The study sample included (300) male and female students.
The most significant result was that the bullying level of Al al-Bayt university students was generally low on all the domains. The results further indicated that there were statistically significant differences among the students' responses means attributed to the gender variable, in favor of the males, and to faculty variable, in favor of the females. The results also showed that there were statistically significant differences attributed to the residence place, in favor of the city residents; and to the accumulative average, in favor of the students with higher averages.
Recommended Citation
مقدادي, محمود; الشرفات, صالح; and الخوالدة, تيسير
(2022)
"الاستقواء لدى طلبة جامعة آل البيت من وجهة نظر الطلبة وعلاقته ببعض المتغيرات. Bullying Among Al al-Bayt University Students as Viewed by the Students and Its Relationship with Certain Variables,"
Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology: Vol. 17:
Iss.
2, Article 3.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/aaru_jep/vol17/iss2/3