•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مستوى امتلاك مكونات الثقافة العلمية الأربعة لدى معلمي الأحياء للمرحلة الأساسية، ومدى تضمينهم لها في تدريسهم، ولتحقيق هدف الدراسة، تم إعداد اختبار لقياس مستوى الثقافة العلمية لدى معلمي الأحياء، بالإضافة إلى إعداد بطاقة ملاحظة تم من خلالها تعرّف مستوى ممارسة معلمي الأحياء الثقافة العلمية في تدريسهم، تكونت من (21) فقرة، وتم تطبيق الاختبار على مجتمع الدراسة الكلي الذي تكون من (67) معلماً في مديرية لواء قصبة عمان، وقد أظهرت النتائج أن مستوى الثقافة العلمية وممارستها لدى معلمي الأحياء عموماً ضعيف، ووجود فروقات ذات دلالة إحصائية في مستوى المعرفة العلمية، والعلم وتكنولوجيا المجتمع، يعزى لمتغير الجنس، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التفكير والاستقصاء العلمي والثقافة العلمية ككل يعزى لمتغير الجنس. كما أظهرت النتائج وجود فروقات ذات دلالة إحصائية في مستوى الاستقصاء، والتفكير العلمي والعلم تكنولوجيا المجتمع والثقافة العلمية ككل يعزى لمتغير التأهيل التربوي، وعدم وجود فروقات ذات دلالة إحصائية في مستوى المعرفة العلمية، يعزى لمتغير التأهيل التربوي.

This study aimed at detecting the level of possession the four scientific culture components among biology teachers of the upper basic stage, and the extent of including them in their teaching. To fulfill this objective, a test was prepared to measure the level of the scientific culture among the biology teachers. In addition, an observation card was prepared to see the level of the biology teachers using the scientific culture in their teaching. The observation card consisted of (21) items, and the test was applied to the full community of the study which was composed of (67) teacher in central Amman district directorate.

The results showed that the level of the scientific culture and practicing such culture by biology teachers was weak in general. The results showed statistical significant differences in the level of the scientific knowledge, and the science of society technology due to the variable of the gender, and they did not show significant statistical differences in the level of thinking, and the scientific inquiry, and the scientific culture as a whole due to the gender variable. The results showed significant statistical differences in the inquiry level, and the scientific thinking and the social technology science, and the scientific culture as a whole due to the variable of the educational qualification. Also, there are no significant statistical differences in the level of the scientific knowledge due to the variable of the educational qualification.

Included in

Education Commons

Share

COinS