•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت الدراسة إلى تعرّف مستوى الوعي بالكوارث الطبيعية، وتأثيراتها لدى طلبة الصف الحادي عشر في سلطنة عمان في ضوء متغيري النوع الاجتماعي، والمحافظة التعليمية، وبلغت عينة الدراسة (774) طالباً وطالبة تم اختيارهم عشوائياً من خمس محافظات تعليمية مختلفة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي من خلال بناء مقياس مكوّن من ثلاثة مجالات؛ وهي: المكوّن المعرفي؛ وقد تكون من (20) عبارة من نوع الصح والخطأ، والمكون الوجداني؛ وقد تكوَّن من (18) عبارة، ومكوّن سلوكي؛ اشتمل على (15) عبارة، تم استخلاص دلالات الصدق للمقياس عن طريق عرضه على مجموعة من المحكمين، كما تمّ حساب الثبات بتطبيقه على عينة مشابهة لعينة الدراسة، وبلغ معامل الثبات بطريقة الاتساق الداخلي باستخدام معادلة كرونباخ ألفا (0.89)؛ وهي قيمة تدلّ على أن الأداة مناسبة لتحقيق أهداف الدراسة. كشفت نتائج الدراسة عن أن مستوى وعي الطلبة بالكوارث الطبيعية وتأثيراتها في المكون المعرفي كان منخفضاً حيث بلغ (55.25%)، وفي المقابل كان الوعي في المكونين الوجداني والسلوكي مرتفعاً، كما كشفت الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى وعي الطلبة بالكوارث الطبيعية وتأثيراتها في جميع المكونات تعزى لمتغير النوع الاجتماعي؛ لصالح الإناث، وإلى فروق تعزى للمحافظة التعليمية، كما بيّنت نتائج الدراسة اعتماد الطلبة بشكل كبير على الأسرة كمصدر للحصول على المعلومات الموثوقة في حال حدوث الكوارث الطبيعية. The purpose of the current study is to explore the awareness level of natural disasters and their effects by grade eleven students in Oman in light of gender and governorate. The sample was 774 students. A survey based method was adopted using a questionnaire of three components: knowledge (20 items), attitudes (18 items) and behavior (15 items). The content validity instrument was verified by a panel of referees. The instrument’s Cronbach alpha coefficient of internal consistency was calculated to establish its reliability and it was(0.89). The findings indicated that students demonstrated the lowest degree of awareness about natural disasters in the cognitive domain with (55.25%) while they demonstrated a high degree of awareness in the affective and behavioural domains. In addition, there were statistically significant differences in terms of gender in favour of female students and governorate in favour of some governorate. The findings also showed that students depended mainly on their families as a trusted source of information regarding the natural disaster. The study recommended that the knowledge component should be given more attention. This might be integrated in the curriculum and school activities.

Included in

Education Commons

Share

COinS