•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدف البحث إلى تعرف أثر الأنشطة السمعية والبصرية في تنمية الذكاء العاطفي لدى عينة من أطفال الروضة في محافظة طرطوس، ودلالة الفروق الإحصائية بين درجات أطفال الروضة في اختبار الذكاء العاطفي وفق متغيري البحث: (الجنس، التعلُّم بالأنشطة السمعية والبصرية)، وتكونت عينة البحث من (44) طفلاً وطفلة من أطفال الفئة الثالثة في روضة طفولتي السعيدة بمحافظة طرطوس؛ موزعة على مجموعتين: مجموعة ضابطة؛ وتضمّ (22) طفلاً وطفلة، ومجموعة تجريبية؛ وتضمّ (22) طفلاً وطفلة، وقام الباحث بتصميم الأنشطة السمعية والبصرية، وتطبيق اختبار الذكاء العاطفي وخلص البحث إلى النتائج الآتية: عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أطفال المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية في التطبيق القبلي لاختبار الذكاء العاطفي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أطفال المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار الذكاء العاطفي ولصالح أفراد المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أطفال المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي ومتوسط درجاتهم في التطبيق البعدي لاختبار الذكاء العاطفي لصالح التطبيق البعدي المباشر، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لاختبار الذكاء العاطفي وفق متغيّر الجنس. The aim of the research is to identify the effect of audio and visual activities on the development of emotional intelligence in a sample of kindergarten children in Tartous governorate. It also aims to identify the significance of statistical differences between the grades of kindergarten children in the test of emotional intelligence according to the two variables of research: (sex, learning by audio and visual activities). The sample consisted of (44) children and children of the third category in the Kindergarten of Happy Childhood in Tartous Governorate, divided into two groups: a control group of 22 children and an experimental group of 22 children. The researcher designed audiovisual activities and applied the emotional intelligence test. The research concluded the following results: There were no statistically significant differences between the mean scores of the control group and the experimental group in the pre- application of the emotional intelligence test. There were statistically significant differences between the average scores of the experimental group and the control group in the post-application of the emotional intelligence test for the benefit of the experimental group members. There were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group children in the pre- application and their mean scores in the post-application of the emotional intelligence test for the benefit of the post-direct application.

Included in

Education Commons

Share

COinS