•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدف البحث الحالي إلى تقييم مستوى الاستعداد لتدريس العلوم في ضوء مهارات الحياة والمهنة لدى طلاب بكالوريوس العلوم بكلية التربية جامعة الملك خالد. ولتحقيق هذا الهدف اسْتُخْدِمَ المنهج الوصفي التحليلي. وتم إعداد قائمة بممارسات الاستعداد لتدريس العلوم في ضوء مهارات الحياة والمهنة، وفي ضوء هذه القائمة تم إعداد اختبار معرفي وبطاقة ملاحظة ومقياس اتجاهات لقياس الاستعداد لتدريس العلوم بجوانبه الثلاثة المعرفي والسلوكي والوجداني. وتكونت عينة البحث من (42) طالباً مسجلين بمقررات التدريب الميداني بالمستويات السادس والسابع والثامن. وطبقت أدوات البحث خلال الفصل الدراسي الثاني للعام الجامعي 1440/ 1441هـ. وكشفت نتائج البحث عن أن الجانب المعرفي والجانب السلوكي والجانب الوجداني للاستعداد للتدريس والاستعداد لتدريس العلوم ككل في ضوء مهارات الحياة والمهنة جاءت بمستويات متوسطة؛ وقد بلغت نسب هذه المستويات بالترتيب (61.24%)، (71.86%)، (63.65%)، (67.26%) من الأداء الكلي، وهذه المستويات أقل دلالة إحصائية من مستوى الكفاية المطلوب والمحدد تربويًا بـ (80%) من الأداء الكلي. كما كشفت النتائج عن عدم وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى (0.05) بين درجة الاستعداد لتدريس العلوم في ضوء مهارات الحياة والمهنة لدى عينة البحث وفق المستوى الدراسي. وانتهى البحث بتقديم مجموعة من التوصيات والمقترحات وثيقة الصلة بنتائج البحث. This research aimed to evaluate the level of readiness to teach science in the light of the life and career skills among undergraduate students at the Faculty of Education, King Khalid University. To achieve this goal, a descriptive analytical approach was used. A list readiness to teach science was prepared in the light of life and career skills, and in the light of this list, a cognitive test, an observation card, and attitudes scale were prepared to asses readiness to teach science in its three aspects, cognitive, behavioral, and emotional. The sample of the research consisted of (42) students enrolled in the field training courses at the sixth, seventh and eighth levels. Research tools were applied during the second semester of the academic year 1440/1441 AH. The results of the research revealed that the cognitive aspect, the behavioral aspect, the emotional aspect of the readiness to teach, and the total readiness to teach science in the light of life and career skills came at intermediate levels. As the percentages of these levels, respectively, reached (61.24%), (71.86%), (63.65%), (61.26%) of the overall performance, and that these levels are statistically significantly less than the required level which educationally determined by (80%) of the overall performance. The results also revealed that there were no statistically significant differences at the level (0.05) between the degree of readiness to teach science in light of life and career skills of the research sample according to the academic level. The research ended with a set of recommendations and proposals closely related to the results of the research.

Included in

Education Commons

Share

COinS