Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology
Abstract
هدف البحث إلى الكشف عن درجة امتلاك معلمي التكنولوجيا بالمرحلة الثانوية بغزة لكفايات التقييم الإلكتروني من وجهة نظرهم، وأثر كل من متغيرات: (النوع الاجتماعي/ المؤهل العلمي/ عدد مرات استخدام التقييم إلكتروني) في ذلك. استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي لتحقيق أهداف البحث، وأعد استبانة مكونة من (36) فقرة موزعة على ثلاثة محاور، وتم تطبيقها على عينة بلغ عدد أفرادها (167) من معلمي ومعلمات التكنولوجيا بالمرحلة الثانوية بغزة، وأظهرت نتائج البحث حصول محور إعداد الأسئلة الإلكترونية على الترتيب الأول في درجة امتلاك معلمي التكنولوجيا كفايات التقييم الإلكتروني، بينما حصل محور إعداد الاختبارات الإلكترونية على الرتبة الثانية، وحصل محور ملف الإنجاز الإلكتروني على الترتيب الثالث والأخير من محاور الاستبانة، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (α≤0.05) بين متوسطات استجابات عينة البحث تعزى لمتغير النوع الاجتماعي، بينما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (α≤0.05) بين متوسطات استجابات عينة البحث تعزى لمتغيري المؤهل العلمي، وعدد مرات استخدام التقييم الإلكتروني، وأوصى البحث بضرورة تحفيز معلمي التكنولوجيا على استخدام أدوات التقييم الإلكتروني؛ من خلال تقديم الحوافز المعنوية والمادية، ونشر التجارب المتميزة والناجحة منها. This research aimed at identifying the degree of acquiring e-assessment competencies among the technology teachers in the secondary stage in Gaza from their perspective, and the effect of the following variables: gender, academic qualification, the rate of using e-assessment. To achieve these objectives, the researcher used the descriptive methodology. The researcher prepared a questionnaire which consisted of three axes. It was conducted on a sample numbered up 167 male and female of technology teachers in the secondary stage in Gaza. The results showed that the axis of preparing e-questions was ranked first in the degree of acquiring e-assessment competencies among the technology teachers, the axis of preparing e-test was ranked second, the axis of e-portfolio was ranked last. The results showed that there were no statistically significant differences at the level (α≤0.05) between the mean of the responses of the study sample according to the gender, while there were statistically significant differences at the level (α≤0.05) between the mean of the responses of the study sample according to the academic qualification and the rate of using e-assessment. The researcher recommended the importance of prompting technology teachers to use e-assessment tools, through providing moral and material incentives, and publishing the distinguished and successful experiences.
Recommended Citation
العجرمي, سامح
(2022)
"درجة امتلاك معلمي التكنولوجيا بالمرحلة الثانوية بغزة لكفايات التقييم الإلكتروني من وجهة نظرهم. The Degree of Acquiring e-Assessment Competencies among the Technology Teachers in The Secondary Stage in Gaza From Their Perspective,"
Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology: Vol. 18:
Iss.
4, Article 7.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/aaru_jep/vol18/iss4/7