Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology
Abstract
يهدف هذا البحث إلى تعرف فاعلية برنامج قائم على أنماط التعلم في تنمية مهارات التفاعل الصفي (اللفظي وغير اللفظي) لدى معلمي التعليم الأساسي باستخدام المنهج التجريبي. طبق البحث على عيّنة من معلمي الحلقة الأولى، بلغ عدد أفرادها (30) معلماً ومعلمة تمّ اختيارهم بطريقة مقصودة، وبعد تطبيق البرنامج على أفراد العينة وتطبيق أدوات البحث المتمثلة في (مقياس أنماط التعلم، ومقياس مهارات التفاعل الصفي، وبطاقة ملاحظة مهارات التفاعل الصفي) تم التوصل إلى النتائج الآتية: - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس مهارات التفاعل الصفي. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لبطاقة ملاحظة مهارات التفاعل الصفي. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لمقياس مهارات التفاعل الصفي تبعاً لمتغير أنماط التعلم. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لبطاقة ملاحظة مهارات التفاعل الصفي تبعاً لمتغير أنماط التعلم. وفي ضوء النتائج يقترح البحث إقامة دورات تدريبية لمعلمي التعليم الأساسي لتدريبهم على كيفية توظيف مهارات التفاعل واستخدامها في المواقف التعليمية المختلفة مع التلاميذ. The current research aims to identify the effectiveness of a program based on learning styles in developing classroom interaction skills (verbal and non-verbal)of basic education teachers by using the experimental approach. The research was applied on a sample of female and male teachers of the first cycle numbered (30) chosen intentionally. After applying he program to individuals of the sample and applying the research tools represented by (Learning Styles scale, Classroom interaction skills scale، Classroom interaction skills card). The results are as follows: - There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group members in the pre and post applications of the classroom interaction skills scale. - There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group members in the pre and post applications of the card for observing class interaction skills. - There are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group members in the post application of the classroom interaction skills scale according to the variable of learning styles. - There are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group members in the post application of the observation class interaction skills card according to the variable of learning styles. In light of the results، the researcher suggested setting up training courses for basic education teachers to train them on how to employ interaction skills and use them in different educational situations with students.
Recommended Citation
فرا, غنى
(2022)
"فاعلية برنامج تدريبي قائم على أنماط التعلم في تنمية مهارات التفاعل الصفي (اللفظي وغير اللفظي) لدى معلمي التعليم الأساسي. The effectiveness of a training program based on learning styles in developing classroom interaction skills (verbal and non-verbal) for basic education teachers,"
Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology: Vol. 18:
Iss.
4, Article 8.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/aaru_jep/vol18/iss4/8