Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology
Abstract
هدفت الدراسة إلى تعرف دور المشرف التربوي في تحسين المناخ المدرسي في مديرية التربية والتعليم للواء الرمثا، وأثر متغيرات (الجنس، المؤهل العلمي، مجال التخصص، سنوات الخبرة) في ذلك، وقد تكونت عينة الدراسة من (195) معلماً ومعلمة. ولتحقيق أهداف الدراسة تم بناء أداة لقياس متغيرات الدراسة وتكونت من (40) فقرة موزعة على خمسة مجالات؛ هي (علاقة الإدارة المدرسية مع المعلمين، علاقة المعلمين مع الطلبة، علاقة الإدارة المدرسية مع الطلبة، علاقة المدرسة مع المجتمع المحلي، تهيئة البيئة المادية المناسبة للتعلم)، وتمّ التحقق من صدقها وثباتها، كما تم استخدام المنهج الوصفي المسحي في هذه الدراسة. وأظهرت نتائج الدراسة أن دور المشرف التربوي في تحسين المناخ المدرسي في مديرية التربية والتعليم للواء الرمثا جاء بدرجة متوسطة، وجاءت المجالات مرتبة تنازلياً على التوالي (علاقة الإدارة المدرسية مع المعلمين، علاقة المعلمين مع الطلبة، علاقة الإدارة المدرسية مع الطلبة، علاقة المدرسة مع المجتمع المحلي، تهيئة البيئة المادية المناسبة للتعلم)، وجاءت جميع المجالات بتقديرات متوسطة. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤0.05) في متوسط استجابات أفراد عينة الدراسة عن دور المشرف التربوي في تحسين المناخ المدرسي في مديرية التربية والتعليم للواء الرمثا تعزى لأثر الجنس والمؤهل العلمي ومجال التخصص وذلك على جميع المجالات. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤0.05) في متوسط استجابات أفراد عينة الدراسة عن دور المشرف التربوي في تحسين المناخ المدرسي في مديرية التربية والتعليم للواء الرمثا تعزى لأثر سنوات الخبرة على جميع المجالات والمجال الكلي لصالح الخبرة القصيرة. وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات من أهمها نقل الخبرات بين المجتمع المدرسي والمشرف التربوي بما يتناسب مع الطرفين.
The study aimed to identify the role of the educational supervisor in improving the school climate of Ramtha Education Directorate District, and the effect of the variables (gender, educational qualification, Specialization, Years of experience). The sample of the study consisted of (195) male and female teachers. To achieve the objectives of the study, a tool was constructed to measure the variables of the study. It consisted of (40) statements divided into five fields (School administration relationship with teachers, The relationship of teachers with students, School administration relationship with students, school's relationship with the local community, creation of the appropriate physical environment for learning), The descriptive approach was also used. The results of the study showed that the role of the educational supervisor in improving the school climate in the Directorate of Education in Ramtha region came to a moderate degree. The fields were ranked in descending order respectively (School administration relationship with teachers, teacher relationship with students, school administration relationship with students, school relationship with the local community, creating an appropriate physical environment for learning). All domains came at moderate degree. The results showed that there were no statistically significant differences at the level of (α ≤ 0.05) due to the impact of gender, scientific qualification, Specialization in all fields. The results also showed that there were statistically significant differences at the level of significance (α ≤0.05) in the average responses of the study sample individuals due to the effect of years of experience on all fields and the total field and in favor of short experience. In light of the results, the study recommended a set of recommendations, the most important of which is the transfer of experiences between the school community and the educational supervisor in a manner that is appropriate for both parties.
Recommended Citation
الذيابات, علي أحمد and الحراحشة, محمد عبود
(2022)
"دور المشرف التربوي في تحسين المناخ المدرسي في مديرية التربية والتعليم للواء الرمثا. The Role of the Educational Supervisor in Improving the School Climate of Ramtha Education Directorate,"
Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology: Vol. 19:
Iss.
1, Article 7.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/aaru_jep/vol19/iss1/7