Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology
Abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة مستوى المواطنة البيئية لدى طلبة الحلقة الثانية المكفوفين في سلطنة عمان، علاوة على تحديد أثر متغير العمر الزمني، والمحافظة السكنية. وظفت الدراسة المنهج الوصفي. تكونت عينة الدراسة من (80) طالب وطالبة، وخلصت نتائج الدراسة إلى أن مستوى المواطنة البيئية لدى الطلبة المكفوفين في سلطنة عمان جاء بدرجة موافقة كبيرة في جميع المجالات (الثقافة البيئية، السلوك البيئي المسؤول، التطوع في الأنشطة البيئية). كما توصلت إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد عينة الدراسة لمتغير العمر الزمني في المجموع الكلي بين (11 – 12 سنة) و (13 – 14 سنة) لصالح (11 – 12 سنة)، وبين (15 – 16 سنة) و (13 – 14 سنة) لصالح (15 – 16 سنة)، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير المحافظة السكنية. أوصت الدراسة بإجراء المزيد من الدراسات حول المواطنة البيئية للمراحل الدراسية المختلفة، وفق متغيرات مختلفة.
The study aimed to know the level of environmental citizenship for blind second cycle students in the Sultanate of Oman, in addition to determining the effect of the age and the residential area. The study employed the descriptive method. The sample of the study consisted of (80) male & female. The results concluded that the level of environmental citizenship among blind students in the Sultanate of Oman came with a degree of great agreement in all fields (environmental culture, responsible environmental behavior, volunteering in environmental activities), and that the statistically significant differences between responses Members of the study sample for the time-age variable in the grand total between (11-12 years) and (13-14 years) in favor of (11-12 years), and between (15-16 years) and (13-14 years) in favor of (15-16 years) Year), and the absence of statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the responses of the members of the study sample due to the variable of the residential governorate. The study recommended conducting more studies on environmental citizenship for the different academic levels, and studying it with different variables.
Recommended Citation
حميد العلوي, سلمى علي
(2022)
"مستوى المواطنة البيئية لدى طلبة الحلقة الثانية المكفوفين في سلطنة عمان في ضوء بعض المتغيرات. The level of environmental citizenship for blind second cycle students in the Sultanate of Oman in some variables,"
Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology: Vol. 19:
Iss.
2, Article 3.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/aaru_jep/vol19/iss2/3