•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر استخدام استراتيجية البيت الدائري في تحصيل المفاهيم العلمية وتنمية عمليات العلم لدى طالبات الصف الخامس الأساسي في محافظة المفرق , واستخدمت الباحثتان المنهج شبه التجريبي. تكونت عينة الدراسة من (41) طالبة من طالبات الصف الخامس الأساسي توزعت على شعبتين تم اختيارهن بطريقة قصدية, ووزعت المعالجات عشوائية على المجموعتين؛ تجريبية وعددها (21) طالبة درست باستراتيجية البيت الدائري, وضابطة عددها (20) طالبة درست بالطريقة الاعتيادية, ولتحقيق أهداف الدراسة تم إعداد أدوات الدراسة المتمثلة باختبار تحصيل المفاهيم العلمية, واختبار عمليات العلم, وللإجابة عن أسئلة الدراسة، تم استخدام تحليل التباين الأحادي المصاحب (One way ANCOVA), وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05=α) في أداء الطالبات على اختباري تحصيل المفاهيم العلمية وعمليات العلم تعزي لاستخدام استراتيجية البيت الدائري في التدريس.

This study aimed to reveal the impact of the use of the roundhouse strategy on acquiring scientific concepts and developing science processes for fifth-grade students in Mafraq Governorate. The researcher used the quasi-experimental approach, the study sample consisted of (41) female students from the fifth primary class in two groups; experimental (21) students studied in a circular house strategy, and their number (20) students studied in the usual way. The study tools consisted of a test of the achievement of scientific concepts, the testing of science processes, and to answer study questions, One way ANCOVA co-analysis was used. The results showed that there were statistically significant differences at the level of significance (a = 0.05) in the performance of female students on the tests of achievement of scientific concepts and science processes attributed to using the roundhouse strategy in teaching

Included in

Education Commons

Share

COinS