•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت الدراسة إلى تعرف درجة ممارسة معلمي علوم الأرض لاستراتيجية المحاكاة في التدريس في مدارس مديرية قصبة عمان، وإلى معرفة أثر استخدام استراتيجية المحاكاة في رفع دافعية الطلبة نحو التعلم من وجهة نظر المعلمين. وقد اتبع الباحث المنهج الوصفي المسحي لملاءمته أغراض هذه الدراسة. وقد تكون مجتمع الدراسة من معلمي ومعلمات مبحث علوم الأرض في مدارس محافظة عمان، وتكونت عينة الدراسة من (107) معلمين، طُبقت عليهم استبانة درجة ممارسة معلمي علوم الأرض لاستراتيجية المحاكاة وأثرها في رفع دافعية الطلبة في المرحلة الأساسية من وجهة نظر المعلمين أنفسهم، اشتملت على (22) فقرة من إعداد الباحث، تم التأكد من صدقها وثباتها. وقد أظهرت النتائج أن درجة ممارسة معلمي علوم الأرض لاستراتيجية المحاكاة متوسطة فالمتوسط الحسابي الكلي لمحور ممارسة معلمي علوم الأرض لاستراتيجية المحاكاة بلغ (2.9) وهي درجة متوسطة بنسبة مئوية (58%). أما نتائج استجابة المعلمين لمحور رفع دافعية الطلبة نحو التعلم فتشير إلى أن المعلمين يرون أن استراتيجية المحاكاة ترفع دافعية الطلبة بدرجة قوية، فقد بلغ المتوسط الحسابي الكلي للمحور(3.91) والنسبة المئوية له (78.3%) وهو مؤشر قوي. وقد خرجت الدراسة بمجموعة من المقترحات، أهمها إجراء دراسات تجريبية تتناول أثر التدريس باستخدام المحاكاة في رفع الدافعية عند الطلبة.

The study aimed to identify the degree to which earth science teachers practice the simulation strategy in teaching in the schools of the Qasbah Amman Directorate, and to know the impact of using the simulation strategy in raising students' motivation towards learning from the teachers' point of view. The researcher followed the descriptive survey method for its suitability for the purposes of this study. The study population consisted of male and female earth science teachers in Amman governorate schools, and the study sample consisted of 107 male and female teachers, to whom a questionnaire was applied to the degree to which earth science teachers practice the simulation strategy and its impact on raising students’ motivation in the basic stage from the teachers’ point of view themselves. On (22) items prepared by the researcher, their validity and reliability were verified.

The results showed that the degree of Earth science teachers' practice of the simulation strategy is medium, as the total arithmetic mean of the axis of Earth science teachers' practice of the simulation strategy was (2.9), which is an average degree of (58%). As for the results of teachers’ response to the axis of raising students’ motivation towards learning, they indicate that teachers see that the simulation strategy raises students’ motivation to a strong degree, as the total arithmetic mean of the axis was (3.91) and its percentage was (78.3%), which is a strong indicator. The study came out with a set of proposals, the most important of which is conducting empirical studies dealing with the effect of teaching using simulation on raising students' motivation.

Included in

Education Commons

Share

COinS