Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology
Abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف إلى درجة ممارسة القيادة الرؤيوية لدى مديري ومديرات المدارس الثانوية من وجهة نظر المعلمين في محافظة جرش، ولتحقيق أهداف الدراسة والإجابة عن أسئلتها تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي من خلال تطوير أداة الدراسة، وتكونت عينة الدراسة من (315) معلما ومعلمة تم اختبارهم بالطريقة العشوائية البسيطة، تم استخدام الاستبانة لتحقيق أغراض الدراسة وتكونت من (31) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات: (الرؤية، إيصال الرؤية، تمكين الرؤية)، بعد التأكد من صدقها وثباتها. أظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة القيادة الرؤيوية لدى مديري ومديرات المدارس الثانوية من وجهة نظر المعلمين في محافظة جرش كانت بدرجة متوسطة. كما تبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (α=0.05) بين متوسطات استجابات أفراد الدراسة على الاستبانة تبعا لمتغير: (الجنس، المؤهل العلمي، عدد سنوات الخبرة)، وبناء على ما توصلت إليه الدراسة من نتائج تمت التوصية بأهمية تنمية وتطوير القيادة الرؤيوية لدى مديري ومديرات المدارس الثانوية في كافة أبعادها من خلال عقد ورش عمل لمديري ومديرات المدارس.
This study aimed to identify the degree of practicing visionary leadership of the secondary school leadership from the point of view of teachers in Jerash Province. To achieve the goals of the study and answer its questions, the descriptive survey approach was used through the development of a questionnaire. The study sample consisted of (315) teachers chosen by the simple random method. The questionnaire was used as a study tool consisting of (31) items distributed to three areas: (vision, communicate vision, enabling vision) after its validity and reliability have been confirmed. The results of the question showed that the degree of practicing visionary leadership of the secondary school leadership from the point of view of teachers in Jerash Governorate was an average degree, and showed the absence of statistically significant not differences at the level of significance (a=0.05) between the averages of the responses of the study individuals about attributed to the variables of (gender, educational qualification and years of experience). The study recommended the importance of developing the visionary leadership of secondary school principals in all its areas by holding specialized training courses of school leadership.
Recommended Citation
عتوم, يمنى أحمد and عتوم, حسين محمد
(2025)
"درجة ممارسة القيادة الرؤيوية لدى مديري ومديرات المدارس الثانوية من وجهة نظر المعلمين في محافظة جرش. Degree of practicing visionary leadership of the secondary school leadership from the point of view of teachers in Jerash Province,"
Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology: Vol. 23:
Iss.
3, Article 6.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/aaru_jep/vol23/iss3/6