•  
  •  
 

Journal of Engineering Research

Journal of Engineering Research

Abstract

يعتبر الإعلام فرعًا من فروع الثقافة والفنون والعلوم داخل المجتمعات البشرية بشكل عام. وهذا يشمل فنون وعلوم العمارة والمستوطنة ، والتي تعنى بإقامة وبناء مساكن ومنازل أفراد هذه المجتمعات. وهكذا ، فإن جميع أنواع وسائل الإعلام المختلفة والمواد المذاعة ذات الصلة والرسائل المنقولة ، لها تأثير كبير على تشكيل ثقافة وعقلية ومعتقدات هذه المجتمعات البشرية ، فيبالإضافة إلى تأثيرها المؤثر على توجه سلوكهم. ومع ذلك ، فإن وسائل الإعلام لا تتناول علم وفن العمارة و ekistics - حيث همتمثل واحدة من أهم القضايا الثقافية والمعرفية - بدرجة كافية ، إذا ما قورنت بالعديد من الموضوعات الثقافية الأخرى. بعد ذلك ، يفتقر أعضاء المجتمع أنفسهم إلى أالإدراك الكافي والواعي للجوهر الحقيقي للهندسة المعمارية والبناء ، وتطبيقاتهما المتنوعة في العديد من المجالات ، وفي تخصص الإسكان فيخاص. في حين أن مفهوم الإسكان ، الذي يمثل العنصر الأساسي للعمارة والبناء ، هو أكثر أهمية وشمولية من مفهومالمحتوى الذي تبثه وسائل الإعلام والمعروف على نطاق واسع بين الجماهير. حيث تقتصر رؤية وسائل الإعلام للعمارة والبناء على فكرة ال فيمشاريع الإسكان هي مجرد تصميمات معمارية مدمجة داخل المؤسسات الاستثمارية ، تستهدف الربح في المقام الأول ، ولم تعد مثل هذه المشاريع فيالامتثال المتسق للاحتياجات الأساسية لمستخدمي الوحدات ، من حيث: المساحات الوظيفية ، والاحتياجات الاجتماعية أو البيئية ، وفقًا لثقافة المجتمعوخصائصها المميزة.وبالتالي ، فإن هذا البحث يسلط الضوء على تأثير وسائل الإعلام على ثقافة المجتمع ، ووعيه ، ووعيه ، وإدراك جوهره.العمارة والتسوية. بالإضافة إلى آثار الثقافة التي تغرسها وسائل الإعلام على العمارة والبناء والبيئة المبنية بشكل عام ، والإسكان على وجه الخصوص ، من أجل إقامة علاقات إيجابية تفاعلية بين وسائل الإعلام وتفهم المجتمع / تصور العمارة والبناء بشكل عام ، والإسكان بشكل خاص.يهدف هذا البحث بشكل رئيسي إلى: رفع وعي أفراد المجتمع وإدراكهم لمفاهيم وأساسيات العمارة والبناء بشكل عام ، والإسكان في المجتمع.خاص؛ زيادة وعي أفراد المجتمع الساعين للسكن حول العمارة والبناء والاستيطان تدريجياً ، من خلال مصادر الكتلة المختلفةالوسائط التي يجب أن تساهم في تعظيم قدرة هذا العضو على الاختيار الصحيح ، وتلبية احتياجاته الأساسية. يمكن تلخيص أهداف البحثعلى النحو التالي:- توضيح كيف يمكن لوسائل الإعلام أن تؤثر على تعريف جوهر ومفاهيم العمارة والبناء بشكل عام ، والإسكان بشكل خاص.- تقييم الدور الذي تلعبه وسائل الإعلام من حيث الإيجابية والسلبية ، من خلال إجراء تحليل للرسائل التي تنقلها وسائل الإعلام والإعلان ، والتيغالبًا ما يتأثرون برؤية المطورين المستثمرين ، في سعيهم لتسويق منتجاتهم السكنية.- الكشف عن المعايير التي تعتمد عليها وسائل الإعلام لتسويق منتج معماري ، لمعرفة ما إذا كانت هذه الوسائط الجماهيرية تتبنى الصدق في عرض الخصائص.من المنتج ، ومعرفة ما إذا كان هذا العرض التقديمي يزود المستخدم بمعرفة مستنيرة لما سيحصل عليه أم لا.- مخطط نظام الضوابط لتنظيم طرق الترويج والتسويق ، فيما يتعلق بالمعلومات التي ستوفرها وسائل الإعلام حول الهندسة المعماريةالمنتجات المتوفرة في سوق الإسكان ، لتمكين الباحثين عن الإقامة من اختيار المنتج الأنسب ، من بين النماذج السكنية المتاحة ، بما يتوافق مع احتياجاتهم.خصائص واحتياجات متنوعة ومتعددة الاستخدامات. Abstract:Media is considered one of the branches of culture, arts, and sciences within the human communities in general. This includes the arts and sciences of architecture andsettlement, which are concerned with erecting and constructing the residence and houses of the members of such communities. Thus, all different types of mass media andtheir relevant broadcasted materials and conveyed messages, have such a great influence on shaping the culture, mentality, and beliefs of such human communities, inaddition to their influential impact on the orientation of their behavior. Yet, the mass media does not tackle the science and art of architecture and ekistics – where theyrepresent one of the most important cultural and cognitive issues- sufficiently, if compared to many other cultural topics. Then, the community members themselves lack asufficient and conscious perception of the true essence of architecture and construction, and their diverse applications in many fields, and in the major of housing inparticular. Whereas the concept of housing, which stands as the most fundamental component of architecture and construction, is far more important and inclusive than thecontent broadcasted by the mass media, and widely known among the masses. Where the mass media vision of architecture and construction is limited to the notion th athousing projects are merely architectural designs imbedded within investment enterprises, that target profit at the first place, and that such projects are no longer inconsistent compliance with the basic needs of the units users, in terms of: functional spaces, the social or environmental needs, in accordance with the community's cultureand its distinctive characteristics.Consequently, this research sheds light on the influence exercised by the mass media on the society's culture, consciousness, awareness, and perception of the essence ofarchitecture and settlement. In addition to the impacts of the culture instilled by the mass media on architecture, construction, and the built environment in general, andhousing in particular, in order to establish interactive positive relationships between the mass media and the society's understating / perception of architecture andconstruction in general, and housing in particular.This research mainly aims at: raising the society members' awareness and perception of the concepts and basics of architecture and construction in general, and housing inparticular; heighten the awareness of the society members seeking housing about architecture, construction, and settlement gradually, through the different sources of massmedia, which shall contribute to the maximization of such member's ability to choose properly, and meet his/her basic needs. The objectives of the research can be summedup as follows:- Demonstrating how mass media can affect the definition of the essence and concepts of architecture and construction in general, and housing in particular.- Evaluating the role played by mass media, in terms of positivity and negativity, through running an analysis of the messages conveyed by media and advertising, whichare often influenced by the vision of the investing developers, in quest for marketing their housing products.- Detecting the criteria upon which the mass media rely in order to market an architectural product, to see if such mass media adopt honesty in presenting the characteristicsof the product, and to see whether such presentation provides the user with the informed knowledge of what he/she is going to possess or not.- Outline controls system to regulate the methods of promotion and marketing, in connection with the information to be provided by the mass media about the architecturalproducts available at the housing market, to enable residence seekers to select the most suitable product, among the available residential models, in accordance wi th theirdiverse and versatile characteristics and needs.

Share

COinS