Journal of Engineering Research
Abstract
:ملخص البحث
تهدف الورقة البحثية لدراسة تطبيق معايير التصميم المعمارية في المدارس الحكومية لوجود قصور في عدم تطوير وتكامل تطبيق معايير التصميم المعمارية في المدارس الحكومية والتي تحتاج الى مراعاتها ودراسة مدى توافقها مع معايير التصميم العالمية للمدارس للحصول على بيئة تعليمية متكاملة.
أعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي وجمع المعلومات حول المعايير التصميمة المعمارية ونماذج المدارس والمقارنة بين تلك المعايير والفراغات المعمارية وذلك من خلال تحليل المعايير التصميمة المعمارية والتعرف على أوجه القصور في تصميم مدرسة ثانوية ابن سعدي. ومن ثم استخدم المنهج التطبيقي من خلال إعداد استبيان لجمع البيانات من مستخدمي مدرسة ثانوية ابن سعدي (الطلاب – المعلمين) والإدارة الهندسية وذلك للوصول لأفضل بيئة تعليمية.
وأظهرت نتائج الدراسة المستخدمين الغير متفقين لمساحة الفصول وعددها بنسبة %20 والمستخدمين الغير متفقين للمساحات الخضراء بنسبة %25.9 والمستخدمين الغير متفقين لمساحة الفناء الداخلي بنسبة %22.4 مما يدل على أنه يجب مراعاة العديد من النقاط عند تصميم المدارس حيث زيادة الاهتمام ببعض العناصر التصميمية داخل المدارس من شأنه توفير بيئة تعليمية متكاملة وتلبي احتياجات الجميع.
Abstract:
The research paper aims to study the application of architectural design standards in government schools due to the lack of development and integration of the application of architectural design standards in government schools, which need to be taken into account and to study the extent of their compatibility with international design standards for schools to obtain an integrated educational environment.
The study relied on a descriptive approach, collecting information about architectural design standards and school models, and comparing those standards and architectural spaces, by analyzing architectural design standards and identifying shortcomings in the design of Ibn Saudi Secondary School. Then, the applied approach was used by preparing a questionnaire to collect data from the users of Ibn Saudi Secondary School (students - teachers) and the engineering administration in order to reach the best educational environment.
The results of the study showed that users disagreed with the space and number of classrooms by 20%, disagreed with users of green spaces with a rate of 25.9%, and disagreed users with the space of the inner courtyard with a rate of 22.4%, which indicates that many points must be taken into account when designing schools, as attention to some design elements within school’s increases. It will provide an integrated educational environment that meets everyone's needs.
Recommended Citation
Alhrabi, Meshal abdulaziz and Alhrabi, Abdulaziz
(2024)
"مدى تطبيق معايير التصميم المعمارية بالمنشآت التعليمية (حالة دراسية: مدرسة ثانوية ابن سعدي للبنين في محافظة عنيزة) The Extent of Application of Architectural Design Standards in Educational Facilities (Case Study: Ibn Saadi Secondary School for Boys in Unayzah Governorate),"
Journal of Engineering Research: Vol. 8:
Iss.
1, Article 8.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/erjeng/vol8/iss1/8