•  
  •  
 

Jordan Journal of Islamic Studies

Jordan Journal of Islamic Studies

Abstract

ملخص

هدفت هذه الدراسة الموسومة بـ"حوار مخلوقات الله في سورة النمل: دراسة تحليلية قرآنية" إلى الوقوف على أنماط الحوار القرآني المتمثلة في حوار سليمان u مع مخلوقات الله جميعها من الإنس والجن والطير. وقد حُللت هذه الحوارات، وعرضت بعض التفسيرات القرآنية المتضمنة جملة من الملامح الدلالية الواردة فيها، لاسيما التنوع الأسلوبي في مستويات الحوارات. وعرّجت الدراسة على الدروس الإنسانية المستفادة منها والتي تشير إلى أساليب الدعوة إلى الله بالعقل والحكمة والحوار.

وقد توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج أهمها: أن القرآن الكريم يعلمنا أهمية تمثل الطرق الإيجابية في الحوار، واتباع أساليب الإقناع العقلي بالدليل القاطع والحجة الدامغة؛ وذلك للوصول بالأفراد والمجتمعات الإنسانية إلى مستويات إنسانيةٍ متطورةٍ في فلسفة التعامل بالحوار الهادف البناء.

كلمات مفتاحية: حوارات، مخلوقات، ملامح دلاليّة، الإقناع العقلي.

Abstract

This study, titled “dialogue of Allah’s creatures in Surah- An-Naml, Qur’anic analytical study” aimed at identifying patterns of the qur’anic conversation represented by the conversation of Suleiman, peace be upon him, with Allah’s creatures of human, Jinns and birds. These conversations were analyzed and some Qur’anic explanations including indicative features were presented, especially the stylistic diversity of levels of conversations. The study also touched upon lessons learned refering to methods in the invitation to God with reason, wisdom and dialogue.

The most important finding reached is the importance of following positive conversation methods and mental persuasion using conclusive evidence and compelling argument to make human and communities reach developed levels in dealing with constructive conversation.

Keywords: conversations, creatures, indicative features, mental persuasion.

Share

COinS