•  
  •  
 

Jordan Journal of Islamic Studies

Jordan Journal of Islamic Studies

Abstract

ملخص

تعد العقود من أهم الأدوات التي تنظم العلاقات المالية بين الناس، وكل عقد تنتج عنه جملة من الآثار يقصدها العاقدان من العقد يتأثران بها بشكل مباشر، ويتولد عن العقد التزامات تبادلية تقع على عاتق كلا المتعاقدين، إلا أن العقد قد يمتد أثره السلبي أحياناً إلى غير العاقدين، ولما كان غير العاقدين لا يقصد العقد ولم ينتج العقد عن إرادته، كان الأصل ألا يتأثر به سلباً، فوجبت حمايته من الآثار السلبية المتولدة عن العقد مع الحفاظ على حقوق العاقدين بالتوازي قدر المستطاع.

فجاء البحث لبيان مفهوم مبدأ حماية الغير، ومقوماته، وشروطه، وأدواته، وقد توصل البحث إلى جملة من النتائج أهمها: بأن حماية غير العاقدين يقصد بها: درء مفسدة راجحة تلحق بغير المتعاقدين، إذا تأثر سلباً بالعقد الذي لم يرتضِ انصراف أثره إليه. وتقوم فكرة حماية الغير في عقود المعاملات على مجموعة من المقومات والعناصر أهمها: العلاقة الموجبة لحماية الغير، والمفسدة التي تلحق الغير نتيجة تنفيذ العقد. ولا بد أن يكون الغير المراد حمايته حسن النية لتتم حمايته من آثار العقد التي قد تُلحق به مفسدة. وأن الفقه الإسلامي يوفر حماية للغير بأدوات مختلفة، منها: حماية الغير بتصحيح العقد الفاسد، أو بفسخ العقد الصحيح، أو بوقف العقد على إجازة الغير، أو بإبطال العقد، أو منع إعمال الأثر الرجعي للبطلان، أو بمنع إعمال الأثر الرجعي للفسخ.

الكلمات المفتاحية: حماية، الغير، عقد.

The Principle of third Party Protection in Financial Transaction Contracts: a legal juristic study

Abstract

Contracts are considered as the most important tools that organize the financial relations between people. Each contract has an effect that is intended by contract parties, and commitments of each of the contract parties. Negative effects of contracts sometimes extend to a third party who did not intend to be part of the contract, therefore, they should not be held responsible or negatively affected by contract consequences, on the contrary, a third party should be protected from such effects, with the rights of contract parties be preserved.

This research explains the concept of principle of third party protection, its elements, conditions and tools. The research has reached a number of conclusions, the most important amongst which are: the principle of third party protection prevents harm that could negatively affect a third party, this principle is built on consideration of elements amongst which are: the relation that obligates the protection of third party, and the harm that could affect others as a result of the contract, with the condition of good intention of third party. Islamic jurisprudence offers such a protection through variety of tools: the correction of invalid contract, ending the contract, suspension of contract on the permission of others, deleting the contract, prevention of ex post effect of invalidation and dissolution.

Keywords: Protection, Third party, Contract.

Share

COinS