•  
  •  
 

Jordan Journal of Islamic Studies

Jordan Journal of Islamic Studies

Abstract

ملخص

تناولت الدراسة مسألة منع المالك من التصرف أو الانتفاع في ملكه، الأمر الذي قد يكون سببا في ضعف الملك، وفوت النماء، وهو ما يعرف بالحيلولة؛ وأثره في الزكاة، وأمثلته التطبيقية.

وبينت معنى الحيلولة، وما في معناها، وعلاقتها بشروط الزكاة، وأثرها في الزكاة حال كونها مؤثرة في النماء، أو غير مؤثرة.

وتوصلت إلى تعريف وشروط وأقسام مبتكرة للحيلولة، وأنها تؤدي إلى سقوط الزكاة عن زمن الحيلولة، وإذا عاد المال إلى صاحبه استأنف به حولا جديدا؛ رعاية لجانب أرباب الأموال، واستنادا إلى الإخلال بحرية التصرف، ونقص المنفعة، المؤدي إلى خلل في نماء المال، الذي راعاه الشرع في تحديد مقدار الزكاة.

وتمكنت من استخلاص شروط وجوب الزكاة عن زمن الحيلولة عند القائلين به من الفقهاء.

كلمات مفتاحية: الحيلولة، النماء، الملك الناقص، سقوط الزكاة.

Preventing of the Owner from Disposing of Property

and its effect on zakat; An applied original study

Abstract

The study dealt with the issue of preventing the owner from disposing or benefiting from his property, which may be the reason for the king's weakness, and the lack of development, which is known as the fraud, and its effect on zakat, and its practical examples.

It showed the meaning of impersonation, and what is in its meaning, pictures, and sections, and its relationship to the conditions of zakat, and its effect on zakat if it is affecting growth, or not affecting.

It reached a definition, conditions and innovative sections for the foreclosure, and that it leads to the fall of zakat from the time of the foreclosure. Islamic law determining the amount of Zakat.

And I was able to extract the conditions for the necessity of zakat for the time of the rest of the scholars who say it.

Key words: al-haIlULāh,al-nama`a, the imperfect king, the fall of alms.

Share

COinS