•  
  •  
 

Jordan Journal of Islamic Studies

Jordan Journal of Islamic Studies

Abstract

ملخص

تقوم هذه الدراسة ببحث علاقة المعنى القرآني بمقدار ورود وتكرر الحروف المصوتة في اللفظ القرآني، حيث درست الحضور اللافت للحرف المصوت (حرف المد) ودوره في إظهار بعض المعاني الخاصة التي ناسبت نطقه، بينما اختصت الجمل القرآنية التي خلت بشكل لافت من حضور الحرف المصوت (حرف المد) بأداء نوعٍ آخر من المعاني.

تم اعتماد المنهج التحليلي في الربط بين ورود وتكرر الحرف المصوت (حرف المد) وما يظهر من المعاني الخاصة بسبب ذلك، وأيضا ما يظهر من معان أخرى للجمل القرآنية التي خلت بشكل لافت من حضور الحرف المصوت، وتم كذلك اعتماد المنهج الاستقرائي الناقص لاستقراء عدد من النصوص القرآنية؛ لتكون أمثلة على هذه الحالات. وتم كذلك اعتماد المنهج الاستقرائي الكامل من أجل عد الحركات التي تمثلها حروف المد الطبيعية والممدود في تلك الأمثلة بالمقارنة بعدد الحركات غير ذلك النوع، كمرحلة من مراحل البحث.

وخلص البحث إلى أن هناك تغايراً واضحاً بين معاني الجمل القرآنية التي تتميز بالحضور اللافت للحرف المصوت عن معاني تلك التي تتميز بالغياب اللافت للحرف المصوت فيها؛ سواءً أكان ذلك في سياق مستقل لكل من الحالين أم في سياق متصل، وقد تم توضيح ذلك بالأمثلة العملية.

الكلمات المفتاحية: حروف المد، الحروف المصوتة، المعنى القرآني.

Vowels in Quranic Pronouncement and their Connection to Quranic Meaning

Abstract

The study examines the relation between the Quranic meaning with the incidence and frequency of vowels in Quranic pronouncement. In this sense, the main focus of the analysis was put on the remarkable presence of vowels (long vowels) and their role in highlighting some special meanings that fit their pronunciation, as opposed to other vowel-free (long vowels) Quranic sentences with different kinds of meanings.

The analytical method was used in linking the occurrence and frequency of vowels (long vowels) to the special meanings associated thereof and any other meanings of Quranic sentences that are remarkably vowel-free. The incomplete inductive approach was also adopted to extrapolate a number of Quranic texts as examples of these cases. The incomplete inductive approach was adopted to select a number of Quranic texts as

examples of these cases. On the other hand, the complete inductive approach was used in a certain stage of the research to count vowel marks of natural and long vowels said examples, and compare them to the number of marks in other types.

The research discovered a clear difference between the meanings of the Quranic sentences distinguished by the remarkable presence of vowels and the meanings of vowel-free Quranic sentences. Said difference was observed in both separate and connected contexts for each of the two cases, and illustrated with practical examples.

Key words: Long vowels, Vowels, Quranic meaning.

Share

COinS