•  
  •  
 

Jordan Journal of Islamic Studies

Jordan Journal of Islamic Studies

Abstract

ملخص

يهدف هذا البحث إلى بيان حجية الاستشهاد بكلام العرب المنثور في تفسير القرآن الكريم، وبيان المواطن التي استشهد فيها المفسرون به خلال تفسيرهم للقرآن الكريم.

وقد قمت بجمع أقوال العلماء المؤيدين والمعارضين للاستشهاد بكلام العرب عامة وتحليلها من أجل التوصل إلى القول الراجح في حجية الاستشهاد بكلام العرب المنثور في التفسير، كما قمت باستقراء وتتبع مواطن ذكر المفسرين لكلام العرب المنثور في كتب التفاسير عامة لمعرفة المواطن التي استشهد فيها المفسرون بكلام العرب.

وقد توصلت من خلال البحث إلى أن كلام العرب يعدُّ حجة في القضايا اللغوية بشكل عام، وأن المفسرين قد استشهدوا بكلام العرب المنثور في تفاسيرهم في مواطن عدة، كالاستشهاد بها على معاني الكلمات، والقضايا الصرفية، والبلاغية، والإعراب، والاحتجاج للقراءات القرآنية، وبيان معاني الآيات بشكل عام، كما أنهم ذكروا بعض كلام العرب الذي يبين المجمل في القصص والتاريخ.

الكلمات المفتاحية: التفسير، الاستشهاد، كلام العرب، المنثور، حجية.

Citing the words of the ancient Arabs in the interpretation of the Qur’an

Abstract

This research aims to Authentic clarity cite Arabic prose speech on the interpretation of the Holy Qur'an, and to indicate the fields in which the interpreters cited prose speech during their interpretation of the Holy Qur'an.

I have collected the opinions of scholars in the case of citations in Arabic words in general and the Arabic prose speech in particular in order to reach the most correct statement in the argument of citation of the Arabic prose speech in interpretation, and I have followed places where the interpreters mentioned the Arabic prose speech in the books of interpretations in general to find out the fields in which the interpreters cited in the Arabic prose speech.

This research concluded that Arabic prose speech are an argument in linguistic issues

in general, and that the interpreters have cited prose speech in their interpretations in several places, such as citing them on the meaning of words, Morphological issues, rhetoric, parsing, Authentic of Qur'anic readings, and the statement of the meaning of the verses in general, and mentioned some prose speech that relate to the meaning of the verses and their story.

Key words: interpretation, citation, the words of Arabs, speech, the evidence.

Share

COinS