Jordan Journal of Islamic Studies
Abstract
البطولات الرقمية أضحت من أعظم الوسائل في العصر الحديث للوصول إلى الغايات وتحقيقها وبلوغها، سواء كانت غايات عسكرية أو مدنية، مالية أو غيرها، طبية أو هندسية أو غيرهما، ابتكارًا أو ترفيهًا.
ومن البطولات الرقمية التي تجمع بين المال والترفيه وغيرهما الألعاب الرقمية (digital games)، والتي صارت جزأ لا يتجزأ من حياة المراهقين والشباب، بل وكثير من الكبار، إلى أن أصبحت صناعة الألعاب صناعة كبرى، تسيطر على أسواقها بعض شركات أساسية عبر أجهزتها لتشغيل الألعاب وتنتج الألعاب بمختلف تخصصاتها ومجالاتها، إلا أن غالب هذه الشركات لغير المسلمين فلم تراع أحكام الشريعة الإسلامية، فأخذها المسلمون بعجرها وبجرها.
فكان هدف الدراسة بيان الأحكام الفقهية للبطولة الرقمية بعوض أو بغيره ودراسة أصنافها، وبيان مدى موافقتها للشريعة الإسلامية، والوقوف على الوصف الفقهي للبطولات الرقمية والآثار المتعلقة بالعقد لزومًا وجوازًا، ومعالجة ما اعترى الألعاب الرقمية من خلل وقصور.
ويمتاز هذا البحث بجدته في المجمل وعدم تطرق الدراسات له، حيث يتناول البطولات الرقمية وأحكامها ونموذجاً من المسائل الفقهية داخل اللعبة الرقمية.
واقتصرت في معالجة الدراسة على الفقه الإسلامي، والمنهج الذي أتبعته في هذه الدراسة مزيج بين المنهج الوصفي، والمنهج المقارن الاستقرائي، والمنهج التطبيقي.
وقد تناولت في البحث حقيقة البطولات الرقمية، والبطولات الرقمية في الفقه الإسلامي، وبطولات الألعاب الرقمية (digital games) بطولة ببجي (PUBG).
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها أن البطولة الرقمية لا تخلو إما أن تكون بعوض أو بغير عوض، وعلى كلا التقديرين إما أن تكون خالية من المحظور أو محتوية عليه، وإن كانت خالية من المحظور فإما أن تكون بطولة نافعة أو غير نافعة، والأحكام الفقهية تختلف باختلاف هذه الأقسام.
وختمت البحث بالتوصية في الكتابة في البطولات الرقمية وتتبع مسائلها وبيان أحكامها، وحث تجار المسلمين على تطوير ألعاب رقمية خالية من المحاذير الشرعية تجمع بين المؤثرات السمعية والبصرية والمفاهيم الحسنة والغايات النبيلة والتي تكون بديلًا حسنًا عن الألعاب الرقمية التي تفسد دين الأطفال وأخلاقهم.
الكلمات المفتاحية: بطولة- رقمية- فقه- لعبة- ببجي.Digital Championships have become one of the greatest means in modern times to reach and achieve goals, whether military, civilian, financial, medical, engineering, innovative, or entertaining, among others.
Among the digital championships that combine money and entertainment are digital games, which have become an integral part of the lives of teenagers, young people, and even adults. The gaming industry has therefore become a major industry, and its markets are controlled by some major companies through their devices to run and produce games with various specializations and fields. However, most of these non-Muslim companies did not consider the rulings of Islamic Law (Sharia), so Muslims use them with all their disadvantages and defects.
The study aims to clarify the Islamic juristic rulings of digital championships, whether paid or not, study their types, and clarify the extent to which it is compatible with Islamic Law (Sharia). It also aims to identify the Islamic jurisprudential description of digital championships and the effects related to the contract and to address the necessary and permissible defects and shortcomings of digital games.
This research is characterized by its overall novelty and the lack of studies covering this topic as it discusses the digital championships and their rulings and a model of Islamic jurisprudence issues within the digital game.
The study was limited to Islamic jurisprudence, and the approach adopted in this study is a combination of the descriptive, inductive-comparative, and applied approaches.
The research also discusses the reality of digital championships, digital championships in Islamic jurisprudence, digital games, and PUBG.
Among the most important findings reached is that digital championships are paid or unpaid, and in both cases, they may be free of prohibition, or they may not. If it is free of prohibition, then they are either beneficial or unbeneficial, and Islamic jurisprudential rulings differ according to these considerations.
The research concluded with a recommendation to conduct studies on digital championships, investigate their issues, and clarify their rulings. It is also recommended that Muslim traders shall develop digital games free of Islamic prohibitions that combine audio-visual effects and good concepts and noble goals, which are a good alternative to digital games that ruined children’s religion and morals.
Keywords: Championship – Digital – Islamic Jurisprudence – Game – PUBG.
Recommended Citation
Al-Mutairi, Abdul Rahman Hammoud
(2022)
"البطولات الرقمية (Championships Digital) وأحكامها في الفقه الإسلامي (بطولة ببجي (PUBG) أنموذجًا) Digital Championships & their Rulings in Islamic Jurisprudence (PUBG as a model),"
Jordan Journal of Islamic Studies: Vol. 18:
Iss.
4, Article 4.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jois/vol18/iss4/4