•  
  •  
 

Jordan Journal of Islamic Studies

Jordan Journal of Islamic Studies

Abstract

ملخص

هدفت هذه الدراسة التعرف إلى الفكر التربوي الإسلامي لدى الإمام محمد بن عبد البر القرطبي وتطبيقاته في العملية التربوية وقد استخدم الباحث المنهج التاريخي الوصفي التحليلي البنائي، وبينت نتائج الدراسة أن لدى ابن عبد البر تصوراً فكرياً وتربوياً متكاملاً عن جوانب الطبيعية الإنسانية المختلفة النفس، والجسم، والعقل، والروح، والخير والشر، والجبر والاختيار، والفرد والمجتمع، والوراثة والبيئة، والأخلاق. وبينت نتائج الدراسة أن هناك تطبيقات تربوية عملية للفكر التربوي تشتمل على الأهداف التربوية، وآداب المعلم، وآداب المتعلم، والمنهج الدراسي، وطرق التدريس وبينت الدراسة وجود مجموعة من المبادئ التربوية التي تعزز العملية التربوية، وأوصى الباحث بضرورة إجراء دراسة عن الفكر التربوي الإسلامي لدى علماء المسلمين.

Abstract

This study aimed to identify the Islamic educational thought of Imam Muhammad ibn 'Abd al-Barr Al-Qurtubi and its applications in the educational process. The researcher used the historical, descriptive, analytical, and constructivist method. The study showed that ibn 'Abd al-Barr has an integrated intellectual and educational conception about the various aspects of human nature: the soul, body, mind, spirit, good and evil, force and choice, the individual and society, heredity and the environment, and ethics. The study showed that there are practical educational applications of educational thought that include educational objectives, teacher etiquette, learner etiquette, curriculum, and teaching methods. The study indicated that there is a set of educational principles that enhance the educational process. The researcher recommended the necessity of conducting a study on Islamic educational thought among Muslim scholars.

COinS