•  
  •  
 

Jordan Journal of Islamic Studies

Jordan Journal of Islamic Studies

Abstract

The study aimed to provide an Islamic educational grounding for the concept of Prophetic methods in modifying the misbehavior of children and to elucidate the most important types of these methods and their educational principles through five Prophetic traditions found in Sahih Al-Bukhari and Sahih Muslim, which constituted the subject of the study. The researcher used both induction and deduction descriptive methods. Among the prominent findings of the study are clarifying the Islamic educational concept of Prophetic methods in correcting the wrong behavior of children, deriving seven of these methods, and stating nine educational principles that distinguish them. The researcher recommends conducting a statistical study that quantifies the extent to which various segments of society practice Prophetic methods in correcting the wrong behavior of children.

هدفت الدراسة إلى تقديم تأصيل تربوي إسلامي لمفهوم الأساليب النبوية في تعديل السلوك الخاطئ لدى الأطفال، وبيان أهم أنواع هذه الأساليب ومبادئها التربوية، من خلال خمسة من الأحاديث النبوية الواردة في صحيح البخاري ومسلم، والتي شكّلت موضوع الدراسة.

وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي بطريقتيه: الاستقراء والاستنباط، ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة الآتي: بيان المفهوم التربوي الإسلامي للأساليب النبوية في تعديل السلوك الخاطئ لدى الأطفال، واستنباط سبعة من هذه الأساليب، وبيان تسعة من المبادئ التربوية التي تميزت بها، ويوصي الباحث بالقيام بدراسة إحصائية تعكس بالأرقام مدى ممارسة مختلف فئات المجتمع للأساليب النبوية في تعديل السلوك الخاطئ لدى الأطفال.

COinS