•  
  •  
 

Jordanian Educational Journal

Abstract

Abstract:

The study aimed to identify the role of interactive social media in forming academic public opinion during the crisis of Coronavirus (COVID-19) among students of the University of Nizwa in the Sultanate of Oman. The researchers used a relational descriptive methodology. The study’s population comprised of all the students of the University of Nizwa, whose number is (5505). The study sample consisted of (320) male and female students. The questionnaire was used to achieve the objectives of the study. The results of the study revealed that students' hours of using social media are high, whereas (22%) of students use it more than (12) hours a day. Regarding languages use, it is noticed that the predominant language in use is Arabic at a rate of (64.8%). The levels of the role of learning media, with averages varying between the weak and the high, took the first place with the Google app, with a mean of (3.90) and a high level, while WhatsApp took the second place with a mean of (3.80) and a high level.The researchers recommended the necessity of providing free social media for teaching university students, and paying the attention of the university administration to student public opinion through social media.

ملخص:

هدفت الدراسة التعرف إلى دور وسائل التواصل التفاعلية في تكوين الرأي العام الدراسي خلال أزمة كورونا "19‎COVID " لدى طلبة جامعة نزوى بسلطنة عمان، فقد استخدم الباحثون المنهج الوصفي، وتكون مجتمع الدراسة من جميع طلبة جامعة نزوى، والبالغ عددهم (5505)، وتكونت عينة الدراسة من (320) طالباً وطالبة، كما استخدمت الاستبانة لتحقيق أهداف الدراسة، وأظهرت النتائج أن ساعات استخدام الطلبة لوسائل التواصل الاجتماعي مرتفعة إذ أن (22%) من الطلبة يستخدمونها أكثر من (12) ساعة في اليوم، كما ظهر أن اللغة السائدة في الاستخدام هي اللغة العربية بنسبة (64.8%)، وأن مستويات دور وسائل التواصل التعلمية جاءت متفاوتة بين الضعيف والمرتفع، فقد جاء في الرتبة الأولى تطبيق جوجل وبمتوسط (3.90) ومستوى مرتفع، وجاء في الرتبة الثانية الواتس أب بمتوسط (3.80) ومستوى مرتفع، وقد أوصى الباحثون بضرورة توفير وسائل التواصل الاجتماعي المجانية لدى طلبة الجامعة للتدريس، والاهتمام من قبل إدارة الجامعة بالرأي العام الطلابي عبر وسائل التواصل الاجتماعي.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.