Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology
Abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على محددات المكانة الاجتماعية للمعلم من وجهة نظر معلمي المستقبل، وتعرف مدى اختلاف تلك المحددات عند معلمي المستقبل باختلاف متغيرات الدراسة، ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بتطوير استبانة مكونة من خمسة محاور هي (محدد صفات الانتماء وشروط القبول، المحدد الاقتصادي وبيئة العمل، محدد العلاقات الاجتماعية داخل المجتمع التربوي، محدد التأهيل التربوي ، محدد التأهيل العلمي).
وتكون مجتمع الدراسة من طلبة السنة الرابعة في برنامج معلم الصف جميعهم والبالغ عددهم ۷۸۰ طالبا وطالبة، ومن طلبة دبلوم التأهيل التربوي البالغ عددهم ۸۷۸ طالبا وطالبة بكلية التربية في جامعة دمشق للعام الدراسي ۲۰۱۲–۲۰۱۳، وتم اختيار عينة الدراسة بطريقة عرضية مقصودة نتيجة الأوضاع في سورية, وبلغ عددها (۲۱۹) طالبا وطالبة. ومتغيرات الدراسة هي التخصص والجنس.
وأظهرت نتائج الدراسة: وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات إجابات أفراد العينة ككل حول محددات المكانة الاجتماعية للمعلم وفقا لمتغير التخصص لصالح طلبة دبلوم التأهيل التربوي. كما توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات إجابات أفراد العينة ككل حول محددات المكانة الاجتماعية للمعلم وفقا لمتغير الجنس، وأيضا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات إجابات أفراد عينة دبلوم التأهيل حول محددات المكانة الاجتماعية للمعلم وفقا لمتغير الجنس، كما أظهرت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات إجابات أفراد عينة معلم الصف حول محددات المكانة الاجتماعية للمعلم وفقا لمتغير الجنس.
The study aimed to identify the determinants of the social status of the teacher from the perspective of future teachers, and to know the extent to which these determinants differ among future teachers according to the different variables of the study. determinant of social relations within the educational community, determinant of educational qualification, determinant of scientific qualification).
The study population consisted of all the students of the fourth year in the classroom teacher program, who numbered 780 students, and of the students of the educational qualification diploma, who numbered 878 male and female students at the Faculty of Education at the University of Damascus for the academic year 2012-2013. And its number was (219) male and female students. The study variables are specialization and gender.
The results of the study showed: There are statistically significant differences between the averages of the answers of the sample members as a whole about the determinants of the social standing of the teacher according to the variable of specialization in favor of the educational qualification diploma students. The study also concluded that there were no statistically significant differences between the averages of the responses of the sample members as a whole about the determinants of the social standing of the teacher according to the gender variable, and also the absence of statistically significant differences between the averages of the responses of the members of the qualification diploma sample about the determinants of the social standing of the teacher according to the gender variable, as it showed. There are no statistically significant differences between the averages of the answers of the class teacher sample members about the determinants of the teacher's social status according to the gender variable.
Recommended Citation
خلف, غسان
(2022)
"محددات المكانة الاجتماعية للمعلم من وجهة نظر معلمي المستقبل. Determinants of the teacher's social status from the point of view of future teachers.,"
Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology: Vol. 14:
Iss.
2, Article 6.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/aaru_jep/vol14/iss2/6