•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدف البحث إلى تعرف تقييم الشباب الجامعي لدور وسائل الإعلام المحلية في تحقيق متطلبات الأمن الثقافي داخل المجتمع السوري. تم تصميم مقياس الأمن الثقافي المؤلف من (36) بنداً, يتوزع على ثلاثة أبعاد لمعرفة الفروق بين متوسطات درجات الطلبة. بلغت عينة البحث (174) طالبا وطالبة, تم سحبها بشكل عشوائي من كلية التربية في جامعة دمشق, ومن تخصص (معلم صف، إرشاد نفسي، علم نفس). ولمعالجة المعلومات تم استخدام المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، وتحليل التباين الأحادي، واختبار (ت)، وقد توصل البحث إلى النتائج الآتية:

1- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05) بين متوسطات درجات الطلبة على بنود المقياس ككل وفقا لمتغير الاختصاص (معلم صف، إرشاد نفسي، علم نفس).

۲ - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05) بين متوسطات درجات الطلبة على بنود مقياس الأمن الثقافي ككل وفقا لمتغير الجنس ( ذكور، إناث).

3 - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05) بين متوسطات درجات الطلبة على كل بعد من أبعاد مقياس الأمن الثقافي (التركيز على الذاتية أو الهوية الثقافية، التركيز على مفهوم الانتماء، التركيز على أهمية الانفتاح والحوار مع الثقافات الأخرى، وفقا لمتغير الاختصاص (معلم صف، إرشاد نفسي، وعلم نفس).

4 - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05) بين متوسطات درجات الطلبة على كل بعد من أبعاد مقياس الأمن الثقافي (التركيز على الذاتية أو الهوية الثقافية، التركيز على مفهوم الانتماء، التركيز على أهمية الانفتاح والحوار مع الثقافات الأخرى، وفقا لمتغير الجنس (ذكور، إناث).

The aim of the research is to know the university youth's assessment of the role of the local media in achieving the requirements of cultural security within the Syrian society. The cultural security scale was designed, consisting of (36) items, distributed over three dimensions, to find out the differences between the average scores of students. The research sample amounted to (174) male and female students, they were randomly withdrawn from the Faculty of Education at the University of Damascus, and from the specialization (class teacher, psychological counseling, psychology). To process the information, arithmetic means, standard deviations, one-way analysis of variance, and t-test were used. The research reached the following results:

1- There are no statistically significant differences at the significance level (α = 0.05) between the mean scores of students on the items of the scale as a whole according to the variable of specialization (class teacher, psychological counseling, psychology).

2 - There are no statistically significant differences at the significance level (α = 0.05) between the mean scores of students on the items of the cultural security scale as a whole according to the gender variable (males, females).

3- There are no statistically significant differences at the significance level (α = 0.05) between the average scores of students on each dimension of the cultural security scale (focus on subjectivity or cultural identity, focus on the concept of belonging, focus on the importance of openness and dialogue with other cultures, According to the variable of specialization (class teacher, psychological counseling, and psychology).

4- There are no statistically significant differences at the significance level (α = 0.05) between the average scores of students on each dimension of the cultural security scale (focus on subjectivity or cultural identity, focus on the concept of belonging, focus on the importance of openness and dialogue with other cultures, According to the sex variable (male, female).

Included in

Education Commons

Share

COinS