Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology
Abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف واقع استخدام الفصول الافتراضية في برامج التعلّم عن بُعد في جامعة السودان المفتوحة، من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس.
تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي،وتمثل مجتمع البحث في الأساتذة الذين يقومون بالإسناد الأكاديمي، وبدور المصمم والموجه بجامعة السودان المفتوحة، والتي تم حصرها في أربعة مراكز داخل ولاية الخرطوم: الرئاسة، الخرطوم، بحرى وأمدرمان. ولتحقيق أهداف الدراسة صُممت استبانة تم توزيعها على عينة عشوائية مكونة من ( 65 ) مفحوصاً، يمثلون مجتمع الدراسة بإتباع الأساليب الإحصائية الملائمة،تم تحليل البيانات باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية.(SPSS)
خلُصت الدراسة إلى: أهمية استخدام الفصول الافتراضية في برامج التعلّم عن بُعد بالجامعات السودانية؛ عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( 0.05 ) بين استجابات أفراد العينة من أساتذة جامعة السودان المفتوحة حول واقع استخدام الفصول الافتراضية في برامج التعلّم عن بُعد تعزى لمتغيري الخبرة والتخصص، إضافة إلى وجود صعوبات تحول دون استخدام الفصول الافتراضية في برامج التعلّم عن بُعد بجامعة السودان المفتوحة.
وفي ضوء ذلك أوصت الدراسة بتشجيع وتوعية أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السودانية، للاستفادة من تقنية الفصول الافتراضية، وذلك لتسهيل وتحسين الممارسة التعليمية التعلمية، سيما في مجال التعلّم عن بُعد.
This study aimed to know the reality of the use of virtual classrooms in distance learning programs at the Open University of Sudan, from the point of view of the faculty members.
The descriptive analytical approach was used, and the research community was represented by the professors who provide academic support, and the role of designer and director at the Open University of Sudan, which was limited to four centers within the state of Khartoum: the presidency, Khartoum, Bahri and Omdurman. To achieve the objectives of the study, a questionnaire was designed and distributed to a random sample of (65) examinees, who represent the study population by following the appropriate statistical methods. The data was analyzed using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) program.
The study concluded: the importance of using virtual classrooms in distance learning programs in Sudanese universities; There are no statistically significant differences at the level (0.05) between the responses of the sample members of the Sudan Open University professors about the reality of using virtual classrooms in distance learning programs due to the variables of experience and specialization, in addition to the presence of difficulties preventing the use of virtual classes in distance learning programs at the University Sudan Open.
In light of this, the study recommended encouraging and educating faculty members in Sudanese universities, to take advantage of the virtual classroom technology, in order to facilitate and improve educational practice, especially in the field of distance learning.
Recommended Citation
كمتور الحسن, عصام إدريس and نقد عشابى, هنا عوض محمد
(2022)
"واقع استخدام الفصول الافتراضية فيبرامج التعلم عن بعد من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس جامعة السودان المفتوحة أنموذجاً. The reality of using virtual classrooms in distance learning programs from the point of view of faculty members, Sudan Open University as a model,"
Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology: Vol. 15:
Iss.
1, Article 2.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/aaru_jep/vol15/iss1/2