•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

تهدف الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية التدريب على الحل الإبداعي للمشکلات باستخدام بعض استراتيجيات نموذج (TRIS)في تنمية مهارات الميتامعرفية لدى طالبات كلية التربية، حيث تكون العينة من (60) طالبة من طالبات كلية التربية، تم تقسيمهم عشوائية إلى مجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة .وتم تطبيق عدة موديولات مصاغة بأسلوب الحل الإبداعي للمشكلات باستخدام استراتيجيات نموذج (TRIS)، قامت بتصميمها الباحثة وبلغ عددها أربعة عشر موديولا، تم تنفيذها لمدة سبع أسابيع في الفصل الدراسي الأول 1431/1430هـ

ولقياس فاعلية التدريب على الحل الإبداعي للمشكلات باستخدام بعض استراتيجيات نموذج ((TRIS في تنمية مهارات المينا معرفية لدى عينة البحث، تم تطبيق استمارة تقييم مهارات المينا معرفية مصممة بأسلوب التقرير الذاتي Self-Report على أفراد المجموعتين التجربة والضابطة في بداية التدريب ونهايته كمقياس قبلي وبعدي.

وبعد الانتهاء من جمع البيانات حسيت المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية للأداء القبلي والبعدي على استمارة التقرير الذاتي لمهارات الميتامعرفية، وتم إيجاد قيمة" ت " للعينات المستقلة لاختبار الفروق بين المجموعتين التجريبية والضابطة. كما تم إجراء تحليل التباين الثنائي للتعرف على فاعلية التدريب على الحل الإبداعي للمشكلات باستخدام بعض استراتيجيات نموذج (TRIS).

وكشفت الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (( 0,0 1 بين متوسط أداء طالبات المجموعة التجريبية اللاتي تعرضن لأسلوب التدريب على الحل الإبداعي للمشكلات باستخدام بعض استراتيجيات نموذج (TRIS)، ومتوسط أداء الطالبات من المجموعة الضابطة واللاتي تعرضن لتدريب تقليدي على حل المشكلات، وذلك على استمارة التقرير الذاتي لمهارات الميتا معرفية، وقد كانت هذه الفروق لصالح المجموعة التجريبية، مما يدل على فاعلية أسلوب الحل الإبداعي للمشكلات باستخدام بعض استراتيجيات نموذج (TRIS)في تنمية مهارات الميتا معرفية.

The current study aims to verify the effectiveness of training on creative problem solving using some strategies of the TRIS model in developing metacognitive skills for female students of the College of Education. Several formulated modules were applied in a creative problem-solving style using (TRIS) model strategies, which were designed by the researcher. They numbered fourteen modules, and were implemented for seven weeks in the first semester 1431/1430 AH.

To measure the effectiveness of training on creative problem solving using some strategies of the TRIS model in developing the cognitive skills of the research sample, a questionnaire was applied to assess the cognitive skills of the enamel, designed in a self-report method, on the members of the two experimental and control groups at the beginning and end of the training as a pre and post scale.

After completing the data collection, the arithmetic averages and standard deviations of the pre and post performance were calculated on the metacognitive skills self-report form, and the “t” value was found for the independent samples to test the differences between the experimental and control groups. The two-way analysis of variance was also conducted to identify the effectiveness of training on creative problem solving using some strategies of the TRIS model.

The study revealed that there were statistically significant differences at the significance level (0,1≥a) between the average performance of the experimental group students who were subjected to the method of training on creative problem solving using some strategies of the TRIS model, and the average performance of the students of the control group who were subjected to training Traditional on solving problems, on the self-report form for meta-cognitive skills, and these differences were in favor of the experimental group, which indicates the effectiveness of the creative problem-solving method using some strategies of the (TRIS) model in developing meta-cognitive skills.

Included in

Education Commons

Share

COinS