•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

يهدف هذا البحث إلى الكشف عن العلاقة المحملة بين منظومة القيم والإحساس بالتماسك لدى عينة من طلبة قسمي علم النفس والإرشاد النفسي في كلية التربية بجامعة دمشق (بلغ عدد أفرادها 283 طالبا وطالبة من طلبة السنة الثانية) وهي عينة طبقية مقصودة متوافرة، باستخدام المنهج الوصفي التحليلي، حيث يستند البحث إلى فرضية مفادها أن الأداء على مقياس منظومة القيم يرتبط إيجابية بالأداء على مقياس الإحساس بالتماسك، كما أن البحث حاول الإجابة عن السؤال التالي: هل هناك فروق في منظومة القيم والإحساس بالتماسك تبعا لمتغيرات الجنس والشهادة الثانوية والاختصاص الدراسي؟

1- ويعد اختبار الفرضيات تم التوصل إلى النتائج التالية:

2- وجود علاقة ارتباط إيجابية بين منظومة القيم والإحساس بالتماسك.

3- وجود أثر لمتغير الجنس (ذكور، إناث) في منظومة القيم والإحساس بالتماسك.

4- وجود أثر لمتغير الشهادة الثانوية (علمي، أدبي) في منظومة القيم والإحساس بالتماسك.

5- وجود أثر لمتغير الاختصاص الدراسي (علم نفس، إرشاد تفسي) في منظومة القيم.

عدم وجود أثر لمتغير الاختصاص الدراسي (علم نفس، إرشاد نفسي) في الإحساس بالتماسك.

This research aims to reveal the loaded relationship between the values system and the sense of cohesion among a sample of students from the Departments of Psychology and Psychological Counseling at the Faculty of Education at the University of Damascus (the number of its members reached 283 male and female students of the second year), and it is an intended stratified sample available, using the descriptive analytical approach. Where the research is based on the hypothesis that performance on the value system scale is positively related to performance on the sense of coherence scale, and the research tried to answer the following question: Are there differences in the value system and sense of cohesion depending on the variables of gender, high school diploma and academic specialization?

1- The hypothesis was tested and the following results were obtained:

2- There is a positive correlation between the value system and a sense of cohesion.

3- There is an effect of the gender variable (males, females) on the value system and the sense of cohesion.

4- There is an impact of the secondary certificate variable (scientific, literary) on the system of values and a sense of cohesion.

5- There is an impact of the academic specialization variable (psychology, psychological counseling) on the value system.

6- There is no effect of the academic specialization variable (psychology, psychological counseling) on the sense of cohesion.

Included in

Education Commons

Share

COinS