•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت هذه الدراسة التجريبية للكشف عن أثر التعليم بأسلوب التعليم التبادلي على تحصيل طلبة الصف التاسع الأساسي في اللغة العربية، وتألفت عينة الدراسة من (140) طالب وطالبة، تم تقسيمهم إلى مجموعتين، مجموعة تجريبية وتضم (68) طالبا وطالبة، ومجموعة ضابطة وتضم (72) طالبا وطالبة، وقد تم استخدام المتوسطات الحسابية وتحليل التباين الثنائي لمعرفة أثر التعليم التبادلي على تحصيل الطلبة، وقد أظهرت النتائج أن هناك فروق ذات دلالة إحصائية (α ≤ 0.05) بين مستوى تحصيل طلبة المجموعة التجريبية (التعليم التبادلي) ومستوى تحصيل طلبة المجموعة الضابطة (المجموعة التقليدية)، وذلك لصالح المجموعة التجريبية، إلا أن النتائج لم تظهر فروق ذات دلالة إحصائية (α ≤ 0.05) في مستوى التحصيل حسب الجنس، كذلك أشارت النتائج إلى أنه لا يوجد أثر للتفاعل بين التعليم التبادلي والجنس. وبناء على هذه النتائج فقد قدمت بعض التوصيات حول هذا الموضوع.

This experimental study aimed to reveal the effect of reciprocal education on the achievement of the ninth grade students in the Arabic language. ) male and female students, and arithmetic averages and binary variance analysis were used to find out the effect of reciprocal education on students’ achievement, and the results showed that there were statistically significant differences (α ≤ 0.05) between the achievement level of the experimental group’s students (reciprocal education) and the achievement level of the control group’s students ( The traditional group), in favor of the experimental group, but the results did not show statistically significant differences (α ≤ 0.05) in the level of achievement by gender, and the results also indicated that there was no effect of the interaction between reciprocal education and gender. Based on these results, some recommendations were made on this subject.

Included in

Education Commons

Share

COinS