•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

الغرض من هذه الدراسة تقديم نموذج في تصميم التدريس يهدف إلى تنمية التفكير المفهومي، والفهم الجوهري للمتعلمين، وتحاول الدراسة الإجابة عن الأسئلة التالية: (1) ما الأطر النظرية العامة التي تشكل الأساس المعرفي للنموذج المقترح؟ (2) ما خطوات تصميم الدروس والوحدات التعليمية في ضوء مدخل التفكير المفهومي؟ (3) كيف يمكن للمعلمين التحول من نماذج التعليم التقليدية إلى التعليم المفهومي؟ وللإجابة عن الأسئلة السابقة، فقد استخدم الباحثان المنهج الوصفي من خلال استقراء الأدبيات ذات الصلة، والبحث المكتبي للوقوف على أحدث الاتجاهات المتعلقة باستخدام مدخل التفكير المفهومي في تصميم التدريس.

وقد انتهت الدراسة إلى أن النموذج المقترح يهدف إلى تنمية التفكير المفهومي عند المتعلمين، للتعاطي مع متطلبات العولمة والمداخل والتعقيد الذي يتسم به عالمنا المعاصر. وبدور النموذج حول الأنشطة والعمليات التي تساعد المعلم في توليد المعرفة وتوظيفها، وتحويل الحقائق وخبرات المحتوى المحدودة إلى تعميمات ومبادئ عامة من خلال استراتيجيات، تساعد على تآزر التفكير مثل العدسة المفهومية؛ وذلك لإيصال الطلية إلى حالة من الفهم العميق (الجوهري) لموضوع ما، والانتقال إلى مستوى أبعد من مستوى الحقائق.

وتقدم هذه الدراسة العناصر الأساسية التي يجب أن تتوافر في تصميم التدريس المفهومي، وتوفر دليلاً تدريبياً لتسهيل انتقال المعلمين إلى التدريس على المستوى المفهومي، وأعطت مثالاً تطبيقياً على كيفية تحويل تصميم المناهج الدراسية التقليدية إلى مناهج مفهومية في مجال الدراسات الإسلامية. كما قامت الدراسة بإضافة أمثلة تطبيقية من مقرر التربية الإسلامية ليبدو النموذج أكثر وضوحًا وقابلية للتطبيق. وقد خلصت الدراسة إلى عدد من المقترحات منه: إعادة النظر في المناهج الدراسية الحالية، والعمل على تعديلها لتواكب مدخل التفكير المفهومي، وتدريب المعلمين وفق هذا النموذج، وإجراء دراسة تجريبية حول أثر المدخل المفهومي في تحصيل الطلبة وتنمية التفكير لديهم.

The purpose of this study is to present a model in teaching design that aims to develop conceptual thinking and the essential understanding of learners, and the study attempts to answer the following questions: (1) What are the general theoretical frameworks that constitute the cognitive basis of the proposed model? (2) What are the steps for designing lessons and educational units in light of the conceptual thinking approach? (3) How can teachers shift from traditional education models to conceptual education? To answer the previous questions, the researchers used the descriptive approach by extrapolating the relevant literature and desk research to find out the latest trends related to the use of the conceptual thinking approach in teaching design.

The study concluded that the proposed model aims to develop the conceptual thinking of learners, to deal with the requirements of globalization, the entrances and the complexity that characterizes our contemporary world. And the role of the model around the activities and processes that help the teacher in generating and employing knowledge, and transforming facts and limited content experiences into generalizations and general principles through strategies that help synergistic thinking like a conceptual lens; This is to bring the talisman to a state of deep (essential) understanding of a subject, and to move to a level beyond the level of facts.

This study presents the basic elements that must be present in the conceptual teaching design, provides a training guide to facilitate the transition of teachers to teaching at the conceptual level, and gives an applied example of how to transform the design of traditional curricula into conceptual curricula in the field of Islamic studies. The study also added practical examples from the Islamic education course to make the model more clear and applicable. The study concluded with a number of proposals, including: reconsidering the current curricula, working on amending them to keep pace with the conceptual thinking approach, training teachers according to this model, and conducting an empirical study on the impact of the conceptual approach on students’ achievement and the development of their thinking.

Included in

Education Commons

Share

COinS