•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

يهدف هذا البحث إلى تعرف طبيعة العلاقة الارتباطية بين دافعية الإنجاز والتفكير الخرافي، بالإضافة إلى تعرف الفروق في كل من دافعية الإنجاز والتفكير الخرافي وفقاً لمتغيري السنة الدراسية والجنس، ولتحقيق هذه الأهداف تم استخدام مقياسي دافعية الإنجاز والتفكير الخراف.

وتألفت عينة البحث من (137) طالباً وطالبة، من طلبة السنتين الدراسيتين الأولى والرابعة من قسم علم النفس في كلية التربية- جامعة دمشق. وأظهرت نتائج الدراسة ما يلي:

كان مستوى دافعية الإنجاز لدى أفراد عينة البحث بدرجة متوسطة

وجود التفكير الخرافي لدى أفراد عينة البحث بدرجة متوسطة

وجود علاقة ارتباطية دالة بين دافعية الإنجاز والتفكير الخرافي لدى أفراد عينة البحث

عدم وجود فروق دالة على مقياس دافعية الإنجاز تعزى لمتغير السنة الدراسية؛ لكن يوجد

فروق دالة بين متوسطات أداء طلبة علم النفس على مقياس التفكير الخرافي تعزى لمتغير السنة الدراسية لصالح طلاب السنة الأولى.

عدم وجود فروق دالة على مقياس دافعية الإنجاز تعزى لمتغير الجنس؛ لكن يوجد فروق دالة بين متوسطات أداء الطلبة على مقياس التفكير الخرافي تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث.

This research aims to know the nature of the correlation between achievement motivation and superstitious thinking, in addition to knowing the differences in both achievement motivation and superstitious thinking according to the variables of the school year and gender.

The research sample consisted of (137) male and female students from the first and fourth academic years from the Department of Psychology at the Faculty of Education - Damascus University. The results of the study showed the following:

The level of achievement motivation among the members of the research sample was moderately

The presence of superstitious thinking among the members of the research sample to a moderate degree

There is a significant correlation between achievement motivation and superstitious thinking among the members of the research sample

There are no significant differences on the achievement motivation scale due to the academic year variable; but there is

Significant differences between the average performance of psychology students on the mythical thinking scale due to the variable of the school year in favor of first year students.

There are no significant differences on the achievement motivation scale due to the gender variable; However, there are significant differences between the average students' performance on the mythical thinking scale due to the gender variable in favor of females.

Included in

Education Commons

Share

COinS