•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء أثر استخدام إستراتيجية بوليا في تدريس المسألة الرياضية اللفظية في مقدرة طلبة الصف الثامن الأساسي على حلها في مدارس البادية الشمالية الشرقية، وفقا لمتغيرات الجنس وطريقة التدريس والتفاعل بينهما.

تكونت عينة الدراسة من (105) طالباً وطالبة من طلبة الصف الثامن الأساسي في مدارس البادية الشمالية الشرقية، وتم اختيارهم بأسلوب العينة العشوائية الطبقية.

ولتحقيق غرض الدراسة تم إعداد اختبار تحصيلي في وحدة جمل المعادلات الخطية، من کتاب الرياضيات المقرر للصف الثامن الأساسي في المدارس الحكومية في الأردن، وتكون بصورته النهائية من ستة أسئلة تراعي المعرفة الجزئية للطالب، ولتحليل البيانات تم استخدم اختبار (T -test)، وأظهرت نتائج الدراسة ما يلي:

وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α= 0.05) في مقدرة الطلبة على حل المسألة الرياضية اللفظية تعزى لأثر الجنس ولصالح الذكور.

وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α= 0.05) في مقدرة الطلبة على حل المسألة الرياضية اللفظية، تعزى لطريقة التدريس والصالح التدريس وفقا لخطوات الإستراتيجية المقترحة.

عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α= 0.05) في مقدرة الطلبة على حل المسألة الرياضية اللفظية تعزى لأثر التفاعل بين الجنس وطريقة التدريس.

This study aimed to investigate the effect of using the Polya strategy in teaching the verbal math problem on the ability of eighth-grade students to solve it in the schools of the northeastern Badia, according to the variables of gender, teaching method, and interaction between them.

The study sample consisted of (105) male and female students of the eighth grade in the schools of the northeastern Badia, and they were selected by the stratified random sampling method.

To achieve the purpose of the study, an achievement test was prepared in the Unit of Linear Equations Sentences, from the mathematics textbook for the eighth grade in public schools in Jordan, and in its final form, it consisted of six questions that take into account the partial knowledge of the student, and to analyze the data a (T-test) was used. The study is as follows:

There are statistically significant differences at the significance level (α = 0.05) in the students' ability to solve the verbal mathematical problem due to the effect of gender and in favor of males.

There are statistically significant differences at the level of significance (α = 0.05) in the students' ability to solve the verbal mathematical problem, due to the method of teaching and the goodness of teaching according to the steps of the strategy proposed.

There were no statistically significant differences at the significance level (α = 0.05) in the students' ability to solve the verbal mathematical problem due to the effect of the interaction between gender and teaching method.

Included in

Education Commons

Share

COinS