Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology
Abstract
يهدف البحث إلى تعرف درجة ممارسة العمليات الإدارية في كليات جامعة تشرين، وفق مدخل إعادة هندسة العمليات الإدارية من وجهة نظر العاملين فيها من أعضاء الهيئة التعليمية، والتعرف إلى الفروق في درجة ممارسة العمليات الإدارية تبعا للمتغيرات الآتية (الكلية، نوع العمل، المؤهل العلمي، الخبرة الوظيفية(
ولتحقيق أهداف البحث تم بناء استبانة مؤلفة من (94) فقرة موزعة إلى سبعة مجالات هي: (التخطيط، التنظيم، التوجيه، المتابعة والتقويم، الرقابة، التطبيق، اتخاذ القرار). طُبقت الاستبانة على عينة مؤلفة من (380) عضوا من أعضاء الهيئة التعليمية والإدارية في كليات جامعة تشرين خلال الفصل الدراسي الثاني من العام 2012-2011 حُللت نتائج الاستبانة باستخدام برنامج الـ "SPSS" للوصول إلى المؤشرات الإحصائية لنتائج البحث، وقد استخدمت النسب المئوية، والمتوسطات الحسابية، ومعادلة كرونباخ ألفا، ومعامل سیرمان براون، و((T-Test، و(ANOVA One Way)، و(Schaffee).
أظهرت النتائح أن درجة استخدام كل مجال من مجالات العمليات الإدارية وفق مدخل إعادة هندسة العمليات الإدارية، حصل على تقدير منخفض بحسب آراء أفراد عينة البحث. كما تبين عدم وجود فروق دالة إحصائية في استخدام مدخل إعادة هندسة العمليات الإدارية في ممارسة العمليات الإدارية تبعا لمتغير الخبرة. بينما ظهرت فروق دالة إحصائية تبعاً لمتغير الكلية التي يعمل فيها لصالح الكليات العلمية، ووجود فروق دالة إحصائية تبعا لمتغير نوع العمل لصالح العمل الإداري، ووجود فروق دالة إحصائية تبعاً لمتغير المؤهل العلمي لصالح ذوي المؤهل الأعلى.
كما قدم البحث مقترحات منها تبني مدخل إعادة هندسة العمليات الإدارية، كأداة من أدوات التغيير في تطوير العمل الإداري في جامعة تشرين، وتعزيز مفهوم إعادة هندسة العمليات الإدارية للعاملين في جامعة تشرين من إداريين وأكاديميين.
The research aims to know the degree of practicing administrative operations in the faculties of Tishreen University, according to the entrance to re-engineering administrative operations from the point of view of its employees from the members of the educational staff, and to identify the differences in the degree of practicing administrative operations according to the following variables (college, type of work, educational qualification, experience functional)
To achieve the objectives of the research, a questionnaire consisting of (94) paragraphs was built, divided into seven areas: (planning, organization, guidance, follow-up and evaluation, control, application, decision-making). The questionnaire was applied to a sample of (380) members of the educational and administrative staff in the faculties of Tishreen University during the second semester of the year 2012-2011. The results of the questionnaire were analyzed using the “SPSS” program to reach the statistical indicators of the research results. Percentages and averages were used. Arithmetic, Cronbach's alpha equation, Siermann-Brown coefficient, (T-Test, (ANOVA One Way) and (Schaffee).
The results showed that the degree of use of each field of administrative processes according to the approach to re-engineering of administrative processes, received a low estimate according to the opinions of the research sample members. It was also found that there were no statistically significant differences in the use of the administrative process re-engineering approach in the practice of administrative processes according to the variable of experience. While there were statistically significant differences according to the variable of the college in which he works in favor of the scientific colleges, and the presence of statistically significant differences according to the type of work in favor of administrative work, and the presence of statistically significant differences according to the educational qualification variable in favor of those with the highest qualification.
Recommended Citation
علي, نايفة
(2022)
"ممارسة العمليات الإدارية في جامعة تشرين وفق مدخل إعادة هندسة العمليات الإدارية من وجهة نظر أعضاء الهيئة التعليمية والإدارية في الجامعة. Practicing administrative processes at Tishreen University according to the approach to re-engineering administrative processes from the point of view of members of the educational and administrative staff at the university,"
Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology: Vol. 15:
Iss.
2, Article 7.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/aaru_jep/vol15/iss2/7