Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology
Abstract
هدف البحث إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين أساليب التنشئة الأسرية وبعض المتغيرات من وجهة نظر طلبة دبلوم التعليم العام بمحافظة جنوب الباطنة. وقد تكونت عينة الدراسة من (316) طالباً وطالبة، من طلبة دبلوم التعليم العام بمدارس ولايات محافظة جنوب الباطية، وقد اختيرت عينة الدراسة بالطريقة العشوائية الطبقية، ولتحقيق أغراض الدراسة تم تطبيق مقياس أساليب التنشئة الأسرية. وقد أظهرت نتائج الدراسة أن أسلوب التقبل الوالدي أكثر أساليب التنشئة الأسرية شيوعاً، كما يدركها طلبة دبلوم التعليم العام في مدارس محافظة جنوب الباطنية ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) بين أساليب التنشئة الأسرية لدى طلبة دبلوم التعليم العام في محافظة جنوب الباطنة تعزى لمتغير الترتيب الولادي في الأسرة، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) بين أساليب التنشئة الأسرية لدى طلبة دبلوم التعليم العام في محافظة جنوب الباطنة تعزى للمتغيرات الآتية: (النوع الاجتماعي، المستوى التعليمي للأب، المستوى التعليمي للأم، حالة الأبوين، دخل الأسرة)، هذا وقد تم التوصل إلى مجموعة من المقترحات المستنتجة من نتائج البحث.
The aim of the research is to identify the nature of the relationship between family upbringing methods and some variables from the point of view of general education diploma students in the Governorate of South Al Batinah. The study sample consisted of (316) male and female students, of general education diploma students in the schools of the wilayats of South Al-Batiyah Governorate, and the study sample was chosen by the stratified random method, and to achieve the purposes of the study the scale of family upbringing methods was applied. The results of the study showed that the parental acceptance method is the most common family upbringing method, as realized by the general education diploma students in the schools of the South Al Batinah Governorate, and that there are statistically significant differences at the significance level (α≤ 0.05) between the family upbringing methods among the general education diploma students in the South Governorate. Al-Batinah is due to the birth order variable in the family, and there are no statistically significant differences at the significance level (α≤0.05) between the methods of family upbringing among general education diploma students in the Governorate of South Al-Batinah due to the following variables: (Gender, educational level of the father, educational level of the mother Parents’ status, family income), and a set of suggestions were drawn from the research results.
Recommended Citation
الدائري, سالم حميد and الشيخ حمود, محمد
(2022)
"أساليب التنشئة الأسرية كما يدركها طلبة دبلوم التعليم العام في مدارس محافظة جنوب الباطنة بسلطنة عمان وعلاقتها ببعض المتغيرات. Methods of family upbringing as perceived by students of general education diploma in the schools of South Al Batinah Governorate in the Sultanate of Oman and their relationship to some variables,"
Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology: Vol. 15:
Iss.
4, Article 1.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/aaru_jep/vol15/iss4/1