•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

يهدف البحث الحالي إلى معرفة العلاقة بين أسلوب التواصل التوكيدي وبعض المتغيرات (السنة الدراسية، الجنس والعمر ومكان الإقامة وعدد الإخوة والترتيب بينهم ومستوى تعلم كل من الأب والأم)، لدى عينة من طلبة علم النفس في كلية التربية في جامعة دمشق.

تكون مجتمع البحث من طلبة السنوات الخمس في كلية التربية باختصاص علم النفس للعام الدراسي 2016/2015، وشملت عينة البحث (58) طالباً وطالبة موزعين بطريقة طبقية عشوائية.

وقد قام الباحث بترجمة أداة لقياس مهارات التواصل التوكيدي (The Simple Rathus Assertiveness Schedule)، وقد تم عرضها على مجموعة من الخبراء في التربية وعلم النفس لإيجاد صدق المحكمين، إضافة لحساب الصدق التمييزي باستخدام الربيعيات، حيث تبين أن القيمة الاحتمالية (000.) أصغر من مستوى الدلالة لـ (ت) المحسوبية < (0.05)، وهذا يعني أن المقياس ينصف صدق تمييزي.

كما تم حساب الثبات بطريقتي النبات بالاتساق الداخلي باستخدام معامل ألفا کرونباخ، حيث بلغ ( 0.936) وبالتجزئة النصفية حيث ظهرت معاملات الثبات بالتجزئة جيدة ومرتفعة (0.951) وهي دالة على ثبات المقياس

وقد أجريت المعالجات الإحصائية، وقد أظهرت النتائج عدم وجود علاقة ارتباطية بين التواصل التوكيدي وكل المتغيرات التي تناولها البحث بالدراسة.

وفي ضوء نتائج البحث اقترح الباحث بضرورة استخدام وتدريس التواصل التوكيدي في منهاج كلية التربية، وإجراء المزيد من الدراسات التي تتناول متغيرات أخرى لم يتناولها البحث الحالي.

The current research aims to know the relationship between the assertive communication style and some variables (school year, gender, age, place of residence, number of siblings, the arrangement between them, and the level of education of both the father and mother), among a sample of psychology students at the Faculty of Education at Damascus University.

The research community consisted of five-year students in the College of Education with a specialization in Psychology for the 2015/2016 academic year, and the research sample included (58) male and female students distributed in a stratified random manner.

The researcher has translated a tool to measure affirmative communication skills (The Simple Rathus Assertiveness Schedule), which was presented to a group of experts in education and psychology to find the arbitrators' sincerity, in addition to calculating the discriminatory validity using quartiles, where it was found that the probability value (000.) is smaller than The significance level for (T) favoritism < (0.05), which means that the scale does justice to the discriminatory validity.

The stability was also calculated by the two methods of plant with internal consistency using Cronbach's alpha coefficient, which reached (0.936) and by retailing half way, where the stability coefficients for retailing were good and high (0.951), which is a function of the scale's stability.

Statistical treatments were carried out, and the results showed that there was no correlation between confirmatory communication and all the variables that the research dealt with in the study.

In light of the results of the research, the researcher suggested the need to use and teach affirmative communication in the curriculum of the College of Education, and to conduct more studies that deal with other variables that the current research did not address.

Included in

Education Commons

Share

COinS