•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على درجة امتلاك المعلمين المتدربين في التربية الخاصة للكفايات اللازمة للعمل مع ذوي الحاجات الخاصة، بالإضافة إلى معرفة الفروق في درجة امتلاكهم لهذه الكفايات تبعاً لمتغيرات الجنس، والجامعة، ومؤسسة التدريب، وفئة الإعاقة التي يعمل معها المعلم المتدرب.

وتكونت عينة الدراسة من (148) معلماً متدرباً في التربية الخاصة، ممن يدرسون في الجامعات (الأردنية، البلقاء التطبيقية، مؤتة، وجامعة الحسين بن طلال)، ويتدربون في مراكز ومدارس التربية الخاصة التي تعنى بالطلبة ذوي صعوبات التعلم والإعاقة العقلية والإعاقة السمعية.

وقد تم جمع المعلومات من خلال أداة أعدها الباحثان لأغراض الدراسة الحالية، تكونت من (33) فقرة موزعة على ثلاثة أبعاد هي: الكفايات التربوية والمهنية، والكفايات المتعلقة بالخصائص العلمية، والكفايات المتعلقة بالسمات الشخصية. وقد قام الباحثان بتطبيقها على أفراد عينة الدراسة بعد التحقق من دلالات صدقها وثباتها.

وقد بينت النتائج أن المعلمين المتدربين في التربية الخاصة يمتلكون الكفايات اللازمة للعمل مع ذوي الحاجات الخاصة بدرجة متوسطة، كما بينت النتائج أن أكثر الكفايات امتلاكا من قبل المعلمين المتدربين هي الكفايات المتعلقة بالسمات الشخصية، يليها الكفايات المتعلقة بالخصائص العلمية وأخيرا الكفايات التربوية والمهنية.

وفيما يتعلق بالفروق في درجة امتلاك المعلمين المتدربين لهذه الكفايات تبعاً لمتغيرات الجنس، والجامعة، ومؤسسة التدريب، وفئة الإعاقة التي يعمل معها المعلم المتدرب. فقد أظهرت النتائج أنه لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة امتلاكهم لهذه الكفايات تبعاً للمتغيرات السابقة.

The current study aimed to identify the degree to which teachers trained in special education possess the competencies necessary to work with people with special needs, in addition to knowing the differences in the degree of their possession of these competencies according to the variables of gender, university, training institution, and the category of disability with which the trainee teacher works.

The study sample consisted of (148) trained teachers in special education, who study at universities (Jordanian, Al-Balqa Applied, Mutah, and Al-Hussein Bin Talal University), and trained in special education centers and schools that deal with students with learning difficulties, mental disabilities and hearing disabilities.

The information was collected through a tool prepared by the researchers for the purposes of the current study, which consisted of (33) items distributed on three dimensions: educational and professional competencies, competencies related to scientific characteristics, and competencies related to personal traits. The researchers applied it to the study sample after verifying its validity and reliability implications.

The results showed that the trained teachers in special education possess the necessary competencies to work with people with special needs to a moderate degree, and the results showed that the most competencies possessed by the trained teachers are the competencies related to personal traits, followed by the competencies related to scientific characteristics and finally educational and professional competencies.

With regard to the differences in the degree to which the trained teachers possess these competencies according to the variables of gender, university, training institution, and the category of disability with which the trainee teacher works. The results showed that there are no statistically significant differences in the degree of their possession of these competencies according to the previous variables.

Included in

Education Commons

Share

COinS