•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

تهدف هذه الدراسة إلى تعرف أثر استراتيجية الخرائط المفاهيمية في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى طلبة الصف السابع الأساسي في اللغة العربية، ولتحقيق ذلك سعت الدراسة إلى الإجابة عن الأسئلة الآتية:

1- ما أثر استراتيجية الخرائط المفاهيمية في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى طلبة الصف السابع الأساسي في اللغة العربية؟

2- هل يختلف تأثير استراتيجية الخرائط المفاهيمية في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى طلبة الصف السابع الأساسي في اللغة العربية باختلاف الجنس؟

تكون مجتمع الدراسة من جميع طلبة الصف السابع الأساسي في المدارس الحكومية التابعة لمديرية التربية والتعليم للواء البادية الشمالية الغربية، للعام الدراسي 2008، 2009 والبالغ عددهم ((1709 طالباً وطالبة: (771) ذكوراً، و938)) إناثاً حسب إحصائية مديرية التربية والتعليم للواء البادية الشمالية الغربية. تكونت عينة الدراسة من (118) طالباً وطالبة يمثلون ما نسبته (%6.9) من مجتمع الدراسة تقريباً. تم اختيار المدارس بطريقة العينة العشوائية الطبقية البسيطة، وتوزيعها على ستة شعب دراسية من مدارس الذكور والإناث. ولأغراض الدراسة قام الباحث بإعداد نماذج التدريس وفق استراتيجية الخرائط المفاهيمية، وإعداد اختبار التفكير الإبداعي لقياس مدى قدرة الطلبة على الإتيان بأكبر عدد ممكن من الإجابات (الطلاقة)، والإتيان بإجابات متنوعة (المرونة)، وقد تكون الاختيار من مجموعة من الأنشطة الفرعية وعددها )خمسة أسئلة مفتوحة النهاية)، بحيث تتناسب مع كتاب اللغة العربية، وبعد جمع البيانات وتفريغها تمت معالجتها باستخدام طرق إحصائية وصفية، تمثلت في المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، وطرق إحصائية تحليلية مناسبة تضمنت تحليل التباين المصاحب (ANCOVA).

وأظهرت الدراسة النتائج الآتية: وجود فروق دلالة إحصائية بين المجموعات الدراسية التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية التي درست استراتيجية الخرائط المفاهيمية على اختبار التفكير الإبداعي ككل، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعات الدراسية تعزى إلى جنس الطلبة على اختبار التفكير الابداعي ككل. وفي ضوء النتائج التي أسفرت عنها هذه الدراسة أوصى الباحث بالاـي: ضرورة استخدام استراتيجية الخرائط المفاهيمية لفاعليتها، وقلة كلفتها في تدريس اللغة العربية، وإجراء دراسات أخرى للتعرف على تأثير استراتيجية الخرائط المفاهيمية، وفاعليتها في المراحل الدراسية المختلفة، وكذلك في المواد الدراسية الأخرى.

This study aims to know the effect of the conceptual mapping strategy in developing creative thinking skills for seventh grade students in the Arabic language. To achieve this, the study sought to answer the following questions:

1- What is the effect of the conceptual maps strategy on developing the creative thinking skills of the seventh grade students in the Arabic language?

2- Does the effect of the conceptual maps strategy on developing creative thinking skills for seventh grade students in the Arabic language differ according to gender?

The study population consisted of all seventh grade students in government schools affiliated with the Directorate of Education for the North-West Badia District, for the academic year 2008, 2009, and their number was ((1709 male and female: (771) males, and 938)) females, according to the statistics of the Directorate of Education of the Badia District Northwest. The study sample consisted of (118) male and female students, representing approximately (6.9%) of the study population. Schools were selected by simple stratified random sampling method, and distributed over six study divisions from male and female schools. For the purposes of the study, the researcher prepared teaching models according to the conceptual mapping strategy, and prepared a creative thinking test to measure the extent to which students are able to come up with the largest possible number of answers (fluency), and to come up with a variety of answers (flexibility), and the choice may be from a set of sub-activities (five questions). open-ended), to fit with the Arabic language book, and after collecting and unpacking the data, it was processed using descriptive statistical methods, represented by arithmetic averages, standard deviations, and appropriate statistical analytical methods that included the analysis of associated variance (ANCOVA).

The study showed the following results: there were statistically significant differences between the experimental and control study groups in favor of the experimental group that studied the conceptual maps strategy on the creative thinking test as a whole, and there were no statistically significant differences between the study groups due to the gender of students on the creative thinking test as a whole. In light of the results of this study, the researcher recommended the following: The need to use the conceptual map strategy for its effectiveness and low cost in teaching Arabic, and to conduct other studies to identify the impact of the conceptual map strategy, and its effectiveness in different academic levels, as well as in other study subjects.

Included in

Education Commons

Share

COinS