Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology
Abstract
هدفت الدراسة إلى تعرف اتجاهات أعضاء هيئة التدريس في مجال العلوم في الكلية الجامعية بالقنفذة نحو البحث العلمي والتدريس، تكونت عينة الدراسة من أعضاء هيئة التدريس في تخصص العلوم ذكوراً وإناثاً في الكلية الجامعية بالقنفذة، وكان عددهم 40 عضواً، منهم 18 أنثى، قام الباحث بإعداد استبانة لقياس الاتجاهات نحو البحث العلمي والتدريس، وتحقق الباحث من صدقها وثباتها.
أظهرت نتائج الدراسة: امتلاك جميع أفراد العينة اتجاهات إيجابية نحو البحث العلمي والتدريس، وإجماع (97.5% منهم) على أهمية البحث والتدريس للأستاذ الجامعي حيث تربطهما علاقة تكاملية، كما أظهرت هذه الدراسة أن معظم أعضاء هيئة التدريس (82% منهم) يرون أن الوظيفة الأولى للأستاذ الجامعي هي التدريس، لكنهم يتوجهون نحو البحث والنشر العلمي أكثر لوجود حوافز متعلقة بالترقية وزيادة الرواتب وكذلك السمعة والمكانة العلمية، كذلك أظهرت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين اتجاهات أفراد العينة نحو البحث العلمي والتدريس تبعاً لمتغير الرتبة العلمية أو الجنس.
This study aimed to investigate the attitude of faculty members of science toward scientific research, and teaching at Umm Al-Qura University. A Questionnaire was designed and distributed to the study sample which consisted of 40 faculty members. The results of this study showed that:
- Teaching and research were considered as complementary roles.
- Promotion was the most important factor that motivated the sample to more research activity.
- Research was praised and rewarded more than teaching. There were no significant differences between the attitudes of faculty members of science with regard to research and teaching for the rank or the gender variables.
- Importance of providing periodicals, scientific references, scientific tools and devices to carry out serious scientific research.
Recommended Citation
النجار, إياد عبد الحليم
(2022)
"اتجاهات أعضاء هيئة التدريس في مجال العلوم نحو البحث العلمي والتدريس في جامعة أم القرى. Attitudes of Science Faculty Members toward Scientific Research, and Teaching at Umm Al-Qura University,"
Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology: Vol. 16:
Iss.
3, Article 6.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/aaru_jep/vol16/iss3/6