Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology
Abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى فحص العلاقة بين بعض خصائص الأسرة (حجم الأسرة، ومستوى تعليم الوالدين) وعلاقتها بالمشاركة الوالدية- المدرسية (أهمية المشاركة وتفعيلها)، ومن أجل تحقيق هذا الهدف أعدت الباحثتان مقياسين لأغراض جمع البيانات هما: مقياس إدراك أولياء الأمور لأهمية المشاركة الوالدية- المدرسية، ومقياس تفعيل أولياء الأمور للمشاركة الوالدية–المدرسية، تم توزيعهما على عينة مكونة من (266) ولي أمر الطلبة ذوي صعوبات التعلم بالمدارس الحكومية للصفوف من (1-4) في أربع محافظات بسلطنة عمان، وقد أظهرت النتائج إلى: أن أولياء الأمور كان لديهم مستوى أعلى من المتوسط في إدراكهم أهمية المشاركة الوالدية- المدرسية في حين كان لديهم مستوى أقل من المتوسط في تفعيل هذه المشاركة، وأن الآباء والأمهات ذوي التعليم ما فوق الأساسي كانوا أعلى من الآباء ذوي التعليم الأساسي في إدراك أهمية وتفعيل المشاركة الوالدية- المدرسية، وأن هناك علاقة موجبة بين إدراك الوالدين لأهمية المشاركة الوالدية- المدرسية وحجم الأسرة وعلاقة سالبة بين تفعيل الوالدين للمشاركة الوالدية-المدرسية وحجم الأسرة.
The present study aimed to investigate the relationship of the characteristics of family (family size& parents education levels) to parental-school partnership (Importance & practice). The sample of the study included 266 parents of pupils with learning disability in public schools (Year 1- 4) in four governorates in Sultanate of Oman. The researcher developed two scales for data collection purposes: Parents’ Perception of Parental-School Partnership Scale, Parents’ practice of Parental-School Partnership Scale. Findings showed that parents' perception of the importance of parental-school partnership was above average, however, the practice of the partnership was below average; also parents with education above the basic level were higher than parents with basic education in perceiving the importance and practice of parental-school partnership. Results also showed that there was a positive relationship between parents’ perception of the importance of parental-school partnership and family size; but there was a negative relationship between parents’ practice and family size.
Recommended Citation
الشوربجي, سحر and المشايخة, غالية عبد الله
(2022)
"بعض خصائص الأسرة وعلاقتها بالمشاركة الوالدية- المدرسية لدى عينة من أولياء أمور الطلبة ذوي صعوبات التعلم بمدارس الحلقة الأولى بسلطنة عمان. Some characteristics of the family and its relationship with school-parental partnership of parents of pupils with learning disabilities in the first cycle in The Sultanate of Oman,"
Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology: Vol. 16:
Iss.
4, Article 1.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/aaru_jep/vol16/iss4/1