•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت الدراسة إلى الكشف عن دوافع التحاق الطلبة بتخصص الإرشاد النفسي في جامعة اليرموك، وعن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في دوافعهم تعزى لمتغيرات الجنس، ونوع القبول، ومعدل الثانوية العامة، ولتحقيق أهداف الدراسة طور الباحثون مقياساً للدوافع نحو الالتحاق بتخصص الإرشاد النفسي تكون من (30) فقرة موزعة بالتساوي على خمسة أبعاد: الدوافع الأكاديمية، والشخصية، والاجتماعية، والمهنية، والأسرية، تكونت عينة الدراسة من (289) طالباً وطالبة من طلبة بكالوريوس الإرشاد النفسي في جامعة اليرموك اختيروا بالطريقة المتيسرة خلال الفصل الثاني من العام الجامعي 2013/2014م، أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى دوافع التحاق الطلبة بتخصص الإرشاد النفسي كان مرتفعاً، وجاءت مرتبة كالآتي: الدوافع الشخصية، فالدوافع الاجتماعية، فالدوافع الأسرية، فالدوافع المهنية، فالدوافع الأكاديمية، وأظهرت نتائج الدراسة أيضاً عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في دوافع التحاق الطلبة بتخصص الإرشاد النفسي تعزى لمتغير الجنس، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمعدل الثانوية العامة لصالح الطلبة الحاصلين على معدل 90 فما فوق، ولمتغير نوع القبول لصالح الطلبة المقبولين تنافسياً.

This study aimed at investigating Yarmouk university students' motives for selecting psychological counseling specialization, and whether there would be statistical significant differences in their motives due to the variables of gender, admission type and general secondary average. To achieve the aims of the study the researchers developed a scale of motives for selecting psychological counseling specialization. The sample of the study consisted of (289) undergraduate male female students available selected from psychological counseling specialization students at Yarmouk university during 2nd semester in the academic year 2013/2014.

The results of the study revealed that the students' motives level for selecting psychological counseling specialization was high, where the motives were ordered as a follow: Personal, social, family, vocational and academic motives.

Included in

Education Commons

Share

COinS