Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology
Abstract
هدف البحث إلى معرفة أثر استراتيجية الدراما في تحسين مهارات التفكير التحليلي لدى طلاب الصف العاشر الأساسي في الأردن. واستخدم في هذا البحث المنهج شبه التجريبي. وتكوّنت عينة البحث من (40) طالباً، قسّموا على مجموعتين؛ تجريبية درست باستخدام استراتيجية الدراما، وضابطة دُرّست بالطريقة الاعتيادية. وجرى إعداد اختبار تكوّن في صورته النهائية من (10) أسئلة مقالية . وتحقّق الباحثان من صدق الاختبار وثباته. وتوصّل البحث إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية لصالح المجموعة التجريبية التي دُرّست باستخدام إستراتيجية الدراما. وفي ضوء النتائج توصّل البحث إلى عدد من المقترحات ذات الصلة.
The aim of this research was to find out the effect of the drama strategy on improving the tenth grade students' analytical thinking skills in Jordan. A quasi-experimental approach was used in this research. The research sample consisted of 40 students divided into two groups; the experimental which studied using the drama strategy, and the control which studied in the regular instruction. A test in its final form included 10 essay questions was prepared. The researchers verified its validity and reliability. The research found that there are statistical significant differences in favor of the experimental group which studied using the drama strategy. In the light of the findings, the research reached a number of relevant recommendations.
Recommended Citation
البري, قاسم and سايج, تهاويل
(2022)
"أثر استراتيجية الدراما في تحسين مهارات التفكير التحليلي لدى طلاب الصف العاشر الأساسي في الأردن. The Effect of the Drama Strategy on Improving the 10th Basic Grade Students' Analytical Thinking Skills in Jordan,"
Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology: Vol. 18:
Iss.
2, Article 1.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/aaru_jep/vol18/iss2/1