•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن وجهة نظر الطلبة /معلّمي العلوم لدرجة مساهمة برنامج إعدادهم بجامعة السلطان قابوس في الوعي بمهارات ريادة الأعمال وعلاقته بمتغيّرات (الجنس، نوع البرنامج، والتخصّص). وتكوّنت عينة الدراسة من (72 )مشاركاً من طلبة برنامجي معلّم العلوم (44 بكالوريوس، و28 دبلوم التأهيل التربوي) في خريف 2019، وتمّ اعتماد المنهج الوصفي، واستخدم مقياس لمهارات ريادة الأعمال بعد التأكّد من خصائصه السيكومترية. وتمّ استخدام النظرية الكلاسيكية لتحليل البيانات. وأسفرت النتائج على أن برنامجي الإعداد ساعدا في تحقيق الوعي بمتطلّبات ريادة الأعمال بمستوي أعلى من المتوسّط، وأنّ متغيري التخصّص ونوع البرنامج كان لهما أثر دال إحصائياً في وجهات نظر الطلبة لدرجة مساهمة برنامج إعدادهم معلّمي علوم في تحقيق الوعي بمهارات ريادة الأعمال في أبعاد: الكفاءة الذاتية، ودافعيّة الإنجاز، وعدم المطابقة)، وبحجم أثر صغير وكبير، وبالنسبة لمتغيّر الجنس (ذكر، أنثى) لم يكن له أثر على وجهات نظر الطلبة سواء في الأبعاد الفرعية للمقياس أو الدرجة الكلية للمقياس، وبالنسبة للتفاعل بين نوع البرنامج والجنس وُجد أنّ له أثر في بُعدي (دافعية الإنجاز، وعدم المطابقة) بحجم أثر ما بين صغير وكبير. ولم يوجد أثر لتفاعلات أخرى بين المتغيّرات. وقدّمت الدراسة بعض المقترحات شملت ضرورة تصميم المناهج الدراسية في برامج إعداد معلّمي العلوم بصورة تدعيم مهارات ريادة الأعمال.

The study aimed at determining the student-teachers’ point of view to the contribution degree of their preparation program at Sultan Qaboos University to their awareness of entrepreneurial requirements and its relationship to some variables (gender, program type, specialization). The sample consisted of N= 72 student teachers as 44 bachelors, 28 diplomas in the fall of 2019. A descriptive research design was used. A scale for measuring entrepreneurship requirements was used. The classic test theory was used for analyzing data. The results showed that the two preparation programs helping to raise awareness of the requirements of entrepreneurship at a higher score than the average level. The results showed that the variables of specialization and the program type had a statistically significant impact with a small and large effect size on student-teachers’ point of view in the dimensions: self-efficiency, achievement motivation, non-conformity). For the gender variable, there was no impact. For the interaction between the type of program and the gender, there was an impact with a small and large effect on the achievement motivation and the non-conformity dimensions. The study submitted recommendations, including the need to design teaching courses in science teacher training programs that foster entrepreneurship skills.

Included in

Education Commons

Share

COinS