•  
  •  
 

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology

Abstract

هدف البحث الحالي إلى تحليل محتوى موضوعات البيانات والاحتمالات في كتب الرياضيات المطوّرة لصفوف (الثالث والرابع والخامس والسادس) في الحلقة الأولى من مرحلة التعليم الأساسي، وصفيّ (السابع والثامن) في الحلقة الثانية من مرحلة التعليم الأساسي في سورية في ضوء معايير المجلس الوطني لمعلّمي الرياضيات (NCTM, 2000).

اتبعت الباحثة المنهج الوصفي، وتضمّنت عينة البحث تحليل مجال البيانات والاحتمالات في كتب الرياضيات المطوّرة للصفوف (الثالث حتى الثامن) المقررة خلال العام الدراسي (2019-2020). واستخدمت الباحثة قائمتي معايير مجال البيانات والاحتمالات ومؤشّراتهم من معايير (NCTM) الخاصة بالصفوف (3-5) و (6-8) بعد ترجمتها إلى اللغة العربية، وقامت ببناء أداة تحليل محتوى خاصة بمجال البيانات والاحتمالات من معايير (NCTM) وتحقّقت من خصائصها السيكومترية.

وتوصّل البحث إلى نتائج عدّة ، أهمها:

كانت أعلى نسبة مئوية لجميع معايير مجال تحليل البيانات والاحتمالات للمعيار الأول في كتاب الرياضيات للصف السادس وكانت بنسبة (68.75%)، وأن أدنى نسبة لجميع المعايير كانت للمعيارين الثالث والرابع في كتب الرياضيات للصفوف (الثالث والرابع والخامس والثامن) بنسبة (0%).

- لم يتوفّر المعياران الثالث والرابع من معايير مجال تحليل البيانات والاحتمالات إلاّ في كتاب الرياضيات للصف السابع وبنسبة مئوية (7.7%) للمعيار الثالث، و(42.99%) للمعيار الرابع.

- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تكرارات المعيار الأول من معايير مجال تحليل البيانات والاحتمالات لصالح كتاب الرياضيات للصف الثامن بتكرار (62) بنسبة مئوية (48.44%).

- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تكرارات المعيار الثاني من معايير مجال تحليل البيانات والاحتمالات لصالح كتاب الرياضيات للصف الثامن بتكرار (47) بنسبة مئوية (51.56%).

This research amid at analyze the content of data and probabilities topics in developed mathematics books for grades (third, fourth, fifth and sixth) in the first cycle of the basic education stage, and (seventh and eighth) in the second cycle of the basic education stage in Syria in light of the standards of the National Council of Mathematics Teachers (NCTM, 2000).

The researcher followed the descriptive approach, and the research sample included analyzing the field of data and probabilities in developed mathematics books for grades (third to eighth) scheduled during the academic year (2019-2020). The researcher used two data field standards and probability lists and their indicators from the NCTM standards for grades (3-5) and (6-8) after translating them into Arabic, and built a content analysis tool for the data and probabilities field from the NCTM standards and verified their psychometric properties.

The research reached several results, the most important of which are:

The highest percentage of all standards in the field of data analysis and probabilities was for the first Standard in mathematics book for the sixth grade, and it was (68.75%), and the lowest percentage for all standards was for the third and fourth standard in mathematics books for grades (third, fourth, fifth and eight) with a rate (0%).

The third and fourth standard of data and probability analysis standards were only available in the seventh-grade mathematics book, with a percentage (7.7%) for the third Standard and (42.99%) for the fourth Standard.

There were statistically significant differences between frequencies of the first standard in the field of data analysis and probability standards in favor of the eighth grade mathematics book with (62) frequencies and (48.44%) percentage.

There were statistically significant differences between frequencies of the second Standard of data analysis and probabilities standards in favor of the eighth grade mathematics book with (47) frequencies and (51.56%) percentage.

Included in

Education Commons

Share

COinS