Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology
Abstract
هَدف الدراسةُ الحالية تقْييمَ جودةِ الممارسات التدريسية للتعلُّم الإلكتروني من بعد لدى أعضاءِ هيئةِ التدريس بأقسامِ الرياضيات في جامعة الملك خالد من وجهة نظرهم وعلاقةُ ذلك ببعض المتغيرات. ولتحقيقِ أهداف الدراسة أستخدم الباحثُ المنهجَ الوصفي المسحي من خلال استبانة تحوي (62 مفردةً) مُوزَّعة على خمسة مجالات (التخطيط، والتدريس، والتواصل، وأدوات عملية التعلم، والتقويم). وبعد التأكُّدِ من صدقِ الأداة وثباتِها أرسلت إلى أعضاءِ هيئة التدريس بأقسامِ الرياضيات في جامعة الملك خالد. وقد خلصت الدراسةُ إلى أنَّ المستوى الكلي للمُمارسات التدريسية يقعُ في المستوى المتوسط؛ إذ بلغ المتوسط الحسابي (2.21)، في حين جاءَ مجالُ ممارسات التواصل في المرتبةِ الأولى بمتوسط حسابي (2.42) وبدرجة ممارسة عالية، وجاءَ مجالُ ممارسات التقويم في المرتبة الأخيرة وبمتوسط (1.81) ودرجة ممارسة متوسطة، وتقعُ بينهما مستويات الممارسات التدريسية للمجالات الأخرى. وأظهرت النتائجُ عدمَ وجود فروقٍ ذات دلالةٍ عند مستوى (0.05) في استجاباتِ أعضاء هيئة التدريس (عينة الدراسة) على جميعِ مجالاتِ الممارسات التدريسية للتعلُّم الإلكتروني من بعد تُعزَى لمتغيرات: الرتبة العلمية، والخبرة، والجنس.
The current study aimed to assess the quality of teaching practices for remote e-learning among faculty members in the mathematics departments of King Khalid University from their point of view and its relationship to some variables. To achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive survey approach through a questionnaire containing (62 items) distributed into five domains (planning, teaching, communication, learning process tools, and evaluation methods). After ensuring the validity and reliability of the tool, it was sent to the faculty members of the mathematics departments of King Khalid University.The study found that the total level of teaching practices is at the intermediate level, whereas the arithmetic average reached (2.21), while the domain of communication practices came in the first rank with an arithmetic average (2.42) and with a high degree of practice, and the field of evaluation practices came in the last rank with an average of (1.81) and an average degree of practice, and between that lies the levels of teaching practices for other domains. The results showed that there were no significant differences at the level of (0.05) in the responses of faculty members (study sample) on all domains of teaching practices for distance e-learning due to variables of academic rank, experience, and gender.
Recommended Citation
عسيري, مفرح أحمد
(2022)
"تَقْييمُ جودةِ الممارسات التدريسية لتجرِبةِ التحول الإلكتروني من بعد لدى أعضاء هيئة التدريس بأقسام "الرياضيات" في جامعة الملك خالد من وجهةِ نظرهم وعلاقته ببعض المتغيرات. Assessment of the Quality of Teaching Practices for the Remote Electronic Transformation Experience Among Faculty Members in the Departments of "Mathematics" at King Khalid University from their Point of View and its Relationship to some Variables,"
Association of Arab Universities Journal for Education and Psychology: Vol. 19:
Iss.
4, Article 5.
Available at:
https://digitalcommons.aaru.edu.jo/aaru_jep/vol19/iss4/5